Podniebna rewolucja
Konstruktorzy największego pasażerskiego samolotu świata, Airbusa A380, zaprezentowali właśnie swojego powietrznego giganta. Supersamolotem będzie mogło polecieć aż 555 pasażerów.
Prezentacja odbyła się z niezwykłą pompą - w uroczystości w Tuluzie uczestniczyli szefowie rządów Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii oraz 5 tysięcy innych osób, m.in. reprezentantów branży lotniczej, udziałowców i dostawców Airbusa. Ale nie ma się co dziwić. Jest się czym chwalić.
W dwupokładowej wersji pasażerskiej 555-miejscowy A380 ma zasięg do 15 tys. kilometrów. Natomiast trzypokładowa wersja towarowa - A380F - będzie w stanie przewozić ładunek o masie do 152 ton na dystansie do 10400 kilometrów. Być może do produkcji wejdzie w przyszłości też wersja "jednoklasowa", w której na piętrze zamiast "apartamentów biznesowych" znajdą się normalne fotele. Ta wersja pomieści jeszcze więcej - bo do 840 pasażerów. Wewnątrz znajdziemy m.in. kino 3D czy punkt opieki nad dziećmi.
Samolot ma być bardzo energooszczędny. Zużycie paliwa na 100 km lotu w przeliczeniu na jednego pasażera wynosi 39 proc. zużycia paliwa przez samochód małolitrażowy (także licząc na jednego pasażera na 100 km).
Pierwsze loty pasażerskie Airbusa A380 zaplanowano na 2006 rok, kiedy samolot wejdzie do służby różnych linii lotniczych. Wersja towarowa rozpocznie loty w 2008 roku. Pierwszymi przewoźnikami, którzy w skład swojej floty włączą te samoloty, będą linie lotnicze Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Do tej pory zamówiono 139 sztuk tych samolotów (najwięcej Emirat Airlines - 43 i Lufthansa - 15). Siedemnaście z nich to wersja "towarowa". Na liście chętnych widnieje 13 przewoźników, wśród których (na razie) nie ma PLL LOT.
Dane techniczne samolotu:
długość 73 m
rozpiętość skrzydeł: 79,8 m
wysokość (z podwoziem): 24,1 m
waga: 280 ton
silnik: 4 silniki Rolls-Royce lub Trent 900
ciąg: 1208 kN
prędkość przelotowa (średnia): 902 km/h
prędkość maksymalna: 945 km/h
zasięg: do 15000 km
maksymalna wysokość przelotu: 13100 m
cena jednego samolotu: 283 miliony USD
Samolot, zdaniem fachowców, ma przełamać hegemonię Boeinga, który jest najpopularniejszym samolotem na wyposażeniu większości linii lotniczych. Przy produkcji A380 z Francuzami współpracują Niemcy, Hiszpanie i Anglicy (w Tuluzie odbywa się końcowy montaż). Na przygotowanie i wdrożenie produkcji samolotu wydano dotąd 12 miliardów euro.