Airbus A350 w ogniu. Wielki dramat na lotnisku w Tokio
Do wielkiej tragedii doszło na lotnisku w Tokio. Gigantyczny samolot Airbus A350 stanął w płomieniach, ewakuowano 400 osób. Na razie brak jest informacji o ofiarach. Co to za samolot i jak doszło do wypadku?
Według najnowszych informacji doszło do wypadku, w którym zderzyły się dwa samoloty: wspomniany Airbus A350 linii Japan Airlines z inną jednostką poruszającą się po lotnisku. Na tę chwilę brak jest informacji o ofiarach śmiertelnych, a to dobre wiadomości. W sieci pojawiają się kolejne nagrania, również od pasażerów feralnego samolotu.
Airbus A350. Co to za samolot?
Airbus A350 to według producentów najbardziej nowoczesny i ekologiczny samolot międzykontynentalny. Średniej wielkości szerokokadłubowa maszyna dzięki aerodynamicznej konstrukcji i nowoczesnym silnikom spala 25 procent mniej paliwa w porównaniu z innymi samolotami. Wykorzystane materiały do budowy Airbus A350 sprawiają, że powoduje o połowę mniej hałasu niż konkurenci.
Francuski producent prorokuje, że w ciągu najbliższych lat zapotrzebowanie na A350 przekroczy 6 tysięcy egzemplarzy. Decydować o tym ma przede wszystkim technologia wykonania. Airbus A350 w 53 procentach wykonany jest z materiałów kompozytowych. Budowa kadłuba oparta jest o sztuczne materiały wzmacniane karbonem. To gwarantuje niższe spalanie i niższe koszty napraw i eksploatacji.
Zasięg samolotu Airbus A350 wynosi od 9 250 do 17 600 km. Jego maksymalna prędkość to około 1089 km/h. Rozpiętość A350 to 64 metry, a długość, w zależności od modelu, to 66,80 - 73,78 metrów. Od daty rozpoczęcia pierwszego oblotu nie minęła jeszcze dekada. Oblot A350 odbył się w czerwcu 2013 roku.
Trzy wersje samolotu. Czym się różnią?
Aktualnie samolot A350 dostępny jest w trzech wersjach: A350-900, A350-900ULR oraz A350-1000. Pierwszy to najstarsza wersja A350, który zadebiutował w 2014 roku. Od młodszych braci różni się miejscami i zasięgiem. A350-900 może zabrać na pokład 325 pasażerów i przelecieć 15 000 km. Jest naturalnym konkurentem dla Boeinga 787-9 i 777-8X.
Kolejny model A350 to 900ULR (Ultra-Long Range). To wersja o zwiększonym zasięgu dzięki modernizacji układu paliwowego, który może zabrać dodatkowe 24 tysiące litry paliwa bez konieczności montowania dodatkowych zbiorników paliwa. Dzięki temu zasięg A350-900ULR wzrósł do 17 900 km, a długotrwałość lotu z 15 do 20 godzin.
Najnowszy z nich to A350-1000. Ten zabiera 366 pasażerów i może przelecieć 14 750 km. Zadebiutował w 2018 roku i obecnie lata na usługach Quatar Airway. Linia chwali się, że A350-1000 naszpikowany jest technologiami jak zaawansowany system cyrkulacji powietrza, szerokopasmowy Internet czy kamery zainstalowane na ogonie i podwoziu, które zapewniają widok 360° przez cały lot.
Jak wygląda wnętrze Airbus A350 od środka?
Wnętrze Airbus A350 to kilka innowacji. Nowoczesne oświetlenie ledowe dostosowuje się do pór dnia i nocy tak, aby złagodzić tak zwany jetlag. Zaawansowany system filtracji wymienia powietrze w kabinie cały czas i zapewnia cyrkulację bez przeciągów. Na siedzeniach znajdują się duże, 11-calowe ekrany, na których można oglądać filmy. Komfort podróżowania gwarantują ergonomicznie ukształtowane siedziska i zagłówki. Klasa Biznes oraz Klasa Ekonomiczna Premium oferują jeszcze większy komfort dzięki szerszym fotelom. W Klasie Biznes usługa cateringowa została poszerzona o strefę samoobsługową i pasażerowie mogą sami częstować się przekąskami.
To, czym chwali się firma produkująca A350 to cicha i wygodna kabina, która w przekroju od oparcia do oparcia mierzy 5,58 m i oferuje szerokie, bo 45-centymetrowe siedzenia. Pasażerowie odczują także komfort dzięki szerokim oknom panoramicznym oraz bardziej pojemnym schowkom bagażowym. Ciśnienie w kabinie będzie podobne do ciśnienia powietrza zmierzonego na wysokości 1800 m, zamiast 2400 m w podobnych typach maszyn.
Airbus A350: Najdłuższe połączenia pasażerskie
Bez wątpienia Airbus A350 to gwarancja najdłuższych lotów pasażerskich. Dzięki modelom A350-1000 już w 2025 roku możliwe będzie uruchomienie połączenia pomiędzy oddalonymi od siebie o 17 tysięcy kilometrów Sydney i Londynem. To pozwoliłoby na wyprzedzenie obecnej rekordowej trasy o przeszło półtora tysiąca kilometrów.
Właśnie o tyle krótsza jest odległość między Nowym Jorkiem a Singapurem, czyli obecnie najdłuższym pasażerskim połączeniem. Trwa niecałe 19 godzin lotu bez przesiadek. Połączenie Sydney z Londynem i lot samolotem Airbus ma trwać około 20 godzin i znajdzie się w stałej ofercie australijskich linii lotniczych Quantas.