Tak brzmi najnowszy i najpotężniejszy na świecie silnik odrzutowy do Boeinga 777-X

General Electric opublikowało nowy materiał filmowy, na którym możemy zobaczyć i usłyszeń w trakcie pracy arcydzieło współczesnego pasażerskiego przemysłu lotniczego, a mianowicie potężny silnik GE9X.

Tak brzmi najnowszy i najpotężniejszy na świecie silnik odrzutowy do Boeinga 777-X
Tak brzmi najnowszy i najpotężniejszy na świecie silnik odrzutowy do Boeinga 777-XGeekweek

W dwa takie innowacyjne silniki zostanie wyposażony największy i najnowocześniejszy samolot pasażerski Boeing 777-9X, który ujrzy światło dzienne w ciągu 3 miesięcy. Samolot będzie dysponował rozpiętością skrzydeł na poziomie 72 metrów. Amerykański koncern lotniczy zapowiedział, że nowa maszyna nie do poznania odmieni świat powietrznych podróży po całej naszej pięknej planecie.

Silniki GE9X zapewnią mu ultra daleki zasięg przy ogromnych oszczędnościach na paliwie. Co najważniejsze, będzie to nie tylko najbardziej ekologiczny silnik tego typu na świecie, ale również najcichszy. W silniku GE9X średnica wentylatora wynosi aż 330 centymetrów, a wraz z obudową aż 426 centymetrów. Warto tutaj dodać, że wentylator silnika popularnego Boeinga 737, który lata w tanich liniach lotniczych Ryanair, ma średnicę 155 centymetrów, czyli jest ponad dwukrotnie mniejszy od GE9X. Generowany ciąg w najnowszym silniku Boeinga 777-X dochodzi do 110 000 funtów, co przekłada się na 445 kN. General Electric zapewnia, że innowacyjny silnik będzie tak niezawodny jak model GE90-115B.

Inżynierowie Boeinga za kilka tygodni będą przeprowadzali testy naziemne silników na samolotach 777-9X i 777-10X. Na razie wyposażony w nie został Boeing 747-400, dzięki czemu możemy pierwszy raz możemy posłuchać, jak brzmi ten gigant. Jest naprawdę głośno, ale w powietrzu ma być bardzo cicho. Przynajmniej tak zapewnia General Electric.

Co ciekawe, duży udział w projektowaniu tego silnika mieli polscy inżynierowie z Engineering Design Center (EDC) w Warszawie. Polacy będą też zajmowali się serwisowaniem tych silników w budowanym przez General Electric Aviation i Lufthansa Technik centrum serwisowania silników w Środzie Śląskiej. Ma on być najnowocześniejszym tego typu obiektem na świecie. Pracę znajdzie w nim ponad 600 osób, w tym wysoko wykwalifikowanych inżynierów. Obiekt ma zostać otwarty w pierwszym kwartale tego roku.

Źródło: GeekWeek.pl/Boeing/General Electric / Fot. General Electric/Boeing

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas