Airbus pokazuje CASA C295 dla wywiadu
Podczas Międzynarodowego Salonu Obronnego w Kielcach Airbus zaprezentował na swoim stoisku pełną gamę produktów i usług związanych z obronnością, astronautyką i bezpieczeństwem.
Europejska spółka odpowiada za utrzymanie służących w Siłach Powietrznych RP samolotów transportowych C295. W warszawskich zakładach Airbusa powstaje ponad 40 procent konstrukcji wszystkich produkowanych C295. Ten samolot jest rozważany jako platforma przyszłego samolotu rozpoznania SIGINT i rozpoznania morskiego w ramach programów Rybitwa i Płomykówka.
Pierwszy z programów, obejmujący zwiększenia zdolności do kompleksowego rozpoznania morskiego oraz zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych ma doprowadzić do zakupu dla Sił Zbrojnych RP w latach 2023-2030, choć daty te mogą jednak ulec zmianie, w związku z zmianą Planu Modernizacji Technicznej, trzech morskich samolotów patrolowych. Do badania rynku w sprawie Rybitwy zgłosiło się aż 17 chętnych.
W programie Płomykówka, dotyczącego pozyskania zdolności do kompleksowego rozpoznania z powietrza, czyli zakupu do 2023 roku trzech samolotów rozpoznania elektronicznego (SIGINT), obrazowego (IMINT) i radiolokacyjnego (RADINT), liczba zgłoszonych do badania rynku jest krótsza.
Warto dodać, że uczestniczenie w badaniu rynku nie musi w żadnym stopniu przełożyć się na udział w postępowaniu, czy uzyskanie do niego zaproszenia. Często w rozmowach nie biorą udziału dostawcy poszukiwanych samolotów, ale producenci specjalistycznych systemów elektronicznych i innych. W przypadku Rybitwy zakłada się zakończenie fazy analityczno-koncepcyjnej jeszcze w bieżącym roku, w programie Płomykówka w 2018 roku.Pierwszy raz zdolność do kompleksowego rozpoznania z powietrza oraz zwalczania okrętów podwodnych Płomykówka została ujęta w Wymaganiach Operacyjnych z 2008 roku, zredefiniowanych w 2012 roku, kiedy to zrezygnowano z modernizacji kolejnych samolotów M-28 Bryza 1RM do wersji M-28 Bryza 1RM/BIS.
W Kielcach zaprezentowano również możliwości wielozadaniowego tankowca powietrznego A330 MRTT, którego komponenty są również produkowane w Polsce. Co ciekawe podczas MSPO Airbus prezentował również system satelity obserwacji ziemi EO.
Program kosmiczny Airbusa zakłada kompleksowe wsparcie użytkowników, włącznie z zapewnieniem infrastruktury naziemnej, szkoleniem i udostępnieniem już istniejących systemów. W Polsce już funkcjonuje tzw. Clean room gdzie w warunkach podwyższonej czystości mogą powstawać komponenty satelit
Jakub Link-Lenczowski