Gdańska firma zaprezentowała nowoczesny patrolowiec dla Straży Wybrzeża
Każde państwo z dostępem do morza powinno zapewnić bezpieczeństwo tej części granicy. Gdańscy projektanci przedstawili projekt patrolowca, który może być wykorzystany do ochrony strefy przybrzeżnej każdego kraju.
Gdańskie biuro projektowe firmy Remontowa Marine Design & Consulting zaprezentowało koncepcję okrętu patrolowego przeznaczonego dla Straży Wybrzeża, oznaczonego jako 3982 OPV CG (Offshore Patrol Vessel Coast Guard).
Jednostka jest zaprojektowana do przenoszenia szybkich łodzi patrolowych oraz dronów rozpoznawczych. Posiadając pojemny pokład rufowy, statek będzie również zdolny do wspierania operacji ORO (Oil Recovery Operations - operacje odzyskiwania ropy) za pomocą mobilnego sprzętu kontenerowego.
Oprócz zadań patrolowych może być przeznaczony do działań ratunkowych. Ma możliwość tymczasowego zakwaterowania 50 dodatkowych osób. Może także współpracować z helikopterem ratunkowym (ewakuacja rannych z platformy rufowej).
Według danych projektowych całkowita długość jednostki wynosi 64 metry, szerokość maksymalna 10,8 metra, a wysokość do pokładu głównego - 5,6 metra. Zaprojektowany został dla 14 osób załogi i 14 osób stanowiących personel specjalny. Maksymalna prędkość patrolowca to 21 węzłów (niemal 40 km/h).
Patrząc na wizualizację, możemy dostrzec miejsce dla dwóch jednostek pływających, dźwigi, armatki wodne, a także lądowisko dla dronów i helikopterów.
Bezpieczeństwo na morzu to priorytet
Ostatnie wydarzenia na arenie międzynarodowej, ale także i na Bałtyku pokazują, że bezpieczeństwo od strony morza powinno być priorytetowo potraktowane przez każde państwo. Polska niestety praktycznie nie posiada okrętów podwodnych (ostatni, jaki mamy, powinien być już dawno w muzeum), ale do służby wchodzą inne jednostki.
Jednym z głośniejszych jest program Miecznik. Okręty budowane w ramach programu miecznik będą stworzone na bazie brytyjskiego projektu okrętu Arrowhead 140. Powstaną we współpracy PGZ, PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni i Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, a także zagranicznymi partnerami: Thales UK MBDA UK i Babcock International. "Wicher", "Burza" i "Huragan" pozwolą m.in. na zabezpieczenie szlaków żeglugowych czy infrastruktury krytycznej, oraz innych zadań na morzu.
W październiku ubiegłego roku do służby została wcielona jednostka patrolowa typu OPV 70 o nazwie SG-301 Gen. Józef Haller. Patrolowiec został włączony w skład znajdującego się w Gdańsku-Westerplatte Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej. Zbudowała go francuska stocznia Socarenam w Boulogne-sur-Mer.