Komu skuter z działkiem? Nietypowa Vespa na sprzedaż

Jeden z najrzadszych i najbardziej osobliwych modeli Vespy trafił na sprzedaż. A mowa o stworzonym specjalnie dla francuskich sił specjalnych oraz Legii Cudzoziemskiej modelu Vespa TAP z lat 50. ubiegłego wieku, przystosowanym do zadań bojowych podczas II wojny indochińskiej.

Jeden z najrzadszych i najbardziej osobliwych modeli Vespy trafił na sprzedaż. A mowa o stworzonym specjalnie dla francuskich sił specjalnych oraz Legii Cudzoziemskiej modelu Vespa TAP z lat 50. ubiegłego wieku, przystosowanym do zadań bojowych podczas II wojny indochińskiej.
Wojskowy skuter Vespa TAP to niezwykle rzadki okaz kolekcjonerski /C. Galliani /Wikimedia

Vespa TAP (Troupes Aéro Portées) to naprawdę osobliwa konstrukcja, która wyróżniała się instalacją działa bezodrzutowego M20 kal. 75 mm. To lekkie działo przeciwpancerne, używane jeszcze podczas II wojny światowej, które mogło przebijać pancerze o grubości do 100 mm z odległości ponad 6 km. Skuter używany był teoretycznie tylko do przewożenia broni i jej trójnożnego statywu, na samym pojeździe nie zamontowano żadnych przyrządów celowniczych, ale w sytuacji awaryjnej możliwe było oddanie strzału bezpośrednio ze skutera.

Co więcej, Vespa TAP została zaprojektowana tak, aby można było ją zrzucić na pole bitwy za pomocą spadochronu - pod osłoną belek z sianem - w pełni zmontowaną i gotową do akcji. Silnik o pojemności 150 cm³ zapewniał wystarczającą moc, by przewozić dwóch żołnierzy oraz sprzęt wojskowy, w tym działko i amunicję (skuter rozpędzał się do 64 km/h). Dodatkowo, rama została wzmocniona, a przełożenia biegów obniżone, co umożliwiało jazdę w trudnych warunkach terenowych. 

Reklama

Sprawdzony w akcji

Ironią losu jest fakt, że Vespa TAP nigdy nie została użyta na polach bitwy w Wietnamie, Laosie i Kambodży. Zanim model przeszedł wszystkie testy i spełnił wymagania francuskiej armii, Francuzi zostali wyparci z Indochin po klęsce pod Dien Bien Phu. Jednak TAP sprawdziła się w innej roli - była używana podczas wojny o niepodległość Algierii, gdzie odegrała istotną rolę jako wsparcie piechoty.

Podczas wojny w Algierii Vespa TAP operował w parach - jeden skuter przewoził działo M20, a drugi dodatkową amunicję. Mobilność tego zestawu pozwalała na szybkie przemieszczanie się i atakowanie wrogich pozycji, takich jak okopy czy bunkry.  

Vespa TAP - niezwykle rzadki okaz kolekcjonerski

Dziś Vespa TAP jest tak rzadka, że jej ceny na aukcjach osiągają niebotyczne sumy. Choć wyprodukowano ponad 500 egzemplarzy, jedynie garstka przetrwała, co czyni ten model jednym z najbardziej pożądanych kolekcjonerskich skuterów na świecie.

Aktualnie jeden egzemplarz Vespa TAP jest dostępny na sprzedaż na stronie Objetmarcant.com za 25 tys. euro wyposażony w działo M20 lub za 22 tys. euro bez działka. Tak niska cena to rzadkość, wcześniejsze aukcje osiągały 40-50 tys. USD.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: skuter
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy