Pokazali najmocniejszy myśliwiec Rosji. Ten szczegół budzi niepokój
Do sieci trafiły nowe zdjęcia myśliwca Su-57 – rosyjskiej odpowiedzi na amerykańskie F-22. Uwagę przykuwa na nich część silników samolotu. Widać na nich element, mający zmniejszyć wykrywalność rosyjskiej maszyny.
Rosyjski supermyśliwiec Su-57
Su-57 dla Rosjan jest najnowocześniejszym samolotem bojowym, który na polu walki ma przewyższać takie maszyny jak F-22 i F-35. Obok nich i chińskiego J-20 Mighty Dragon, Su-57 jest jednym z nielicznych samolotów bojowych na świecie, zbudowanych w technologii stealth (zmniejszonej wykrywalności).
Rosjanie dalej rozwijają Su-57. Jedną z najważniejszych modyfikacji mają być nowe silniki Izdeliye 30/AL-51F, zwiększający ciąg i osiągi nowszej wersji myśliwca, która nosi oznaczenie Su-57M. Rosjanie pokazali właśnie, jak docelowo będzie wyglądał ulepszony silnik z ważnym ulepszeniem, jakim jest nowa płaska dysza wylotowa.
Demonstrator dyszy został pokazany na Su-57 o oznaczeniu T-50-2 “052 Blue”, będącym prototypem do testowania najnowszych rozwiązań. Można tylko spekulować od jak długo Rosjanie, testują nowe rozwiązanie lub kiedy powstało zdjęcie. Nie wiadomo też, dlaczego tylko jeden silnik został doposażony w nową dyszę.
Nowa dysza silnika Su-57 ma „zabiera” 6-8 proc. utraty ciągu, jednak przy tym zapewniać mniejszą sygnaturę radarową, jak i termiczną. Dzięki niej myśliwiec ma być jeszcze mniej widoczny m.in. na radarach.
Rosjanie stawiają na rozwój Su-57
Według przecieków 90 proc. części do demonstratora nowej dyszy miała zostać wyprodukowana z użyciem druku 3D. Najprawdopodobniej więc na ten moment testowana jest tylko statycznie. Sama dysza składa się z czterech klap, po dwie do regulowania ciągu podczas lotów z prędkością poddźwiękową i naddźwiękową.
Nowa dysza faktycznie może wyglądać jak z silnika amerykańskiego myśliwca F-22. Portal The Aviationist zwraca uwagę na fakt, że widoczną różnicą jest to, że w F-22 dysza porusza się pionowo, podczas gdy w Su-57 porusza się po przekątnej.
Oprócz nowej dyszy ulepszeniami, jakie ma wprowadzić silnik AL-51F dla Su-57 to m.in. nowe wysokowydajne łożyska i uszczelnienia czy ceramiczne stopnie turbiny. Według szacunków maksymalna prędkość Su-57 z nowym silnikiem ma wynosić ok. 2450 km/h. Według Rosjan dostawy Su-57 z silnikami AL-51F miały rozpocząć się już w 2023 roku.
Program Su-57 jest swoistym oczkiem w głowie rosyjskich sił powietrznych. Z samej Rosji dochodzą przecieki, że program Su-57 trapią problemy, szczególnie po braku dostaw komponentów z Zachodu. Jak wskazał portal DefenseNews w sierpniu br. z 76 zamówionych myśliwców w 2019 roku, do tej pory rosyjskiej siły powietrzne miały otrzymać maksymalnie 1/3 tej liczby. Rosyjskie ministerstwo obrony donosiło, że w 2024 biuro korporacja UAC planuje otrzymać 22 myśliwce Su-57. Do tej pory nie pojawiły się informacje o statusie dostaw.
Parametry taktyczno-techniczne Su-57:
Producent: Sukhoi Design Bureau
Załoga: 1 pilot
Koszt: 42 miliony dolarów (2019)
Długość: 20,1 m
Rozpiętość skrzydeł: 14,8 m
Wysokość: 5,45 m
Maksymalna masa bojowa: 35000 kg
Maksymalna masa ładunku: 10000 kg
Napęd: 2x turboodrzutowe silniki Saturn AL-41F1/ AL-51F
Maksymalna prędkość: 2141 km\h
Pułap: 20 km
Zasięg: 3519 km
Uzbrojenie Su-57:
1x 30 mm działko
15x punktów podczepienia dla pocisków (R-74M, R-77M, Kh-38M, Kh-31AD, Kh-35U, Kh-31PD, Kh-58UShK) i bomb (KAB-250, KAB-500 and KAB-1500)