Potęga morska powstaje pod nosem Rosji. Wielkie plany Turcji
Wraz z nowym rokiem tureckie ministerstwo obrony zdradziło, że już rozpoczęła się konstrukcja aż trzech ogromnych okrętów wojennych, które mają dać Turcji przewagę na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Wśród zapowiadanych projektów jest powstanie pełnoprawnego lotniskowca.
Turcja rozwija marynarkę na ogromną skalę
Na początku nowego roku biuro prasowe Ministerstwa Obrony Turcji zdradziło, że już rozpoczęły się prace nad budową aż trzech okrętów krajowej marynarki wojennej, wszystkie krajowych projektów. Mowa o okręcie podwodnym MİLDEN, niszczycielu TF-2000 oraz lotniskowcu MUGEM.
Wraz z tymi ogłoszeniami wypuszczono nagranie z zamkniętych uroczystości pierwszego cięcia blach pod okręty. Dla niszczyciela i lotniskowca prace odbywaj się w stoczni w Stambule, a dla okrętu podwodnego w stoczni w Gölcük.
Nowe projekty mają nie tylko zapewnić nowe zdolności operacyjne na morzu, ale też pokazać siłę tureckiej zbrojeniówki i przemysłu stoczniowego. Szczególnie widać to w projekcie lotniskowca, który sam w sobie jest wielkim wyzwaniem, to Turcy chcą go zbudować bez udziału zagranicznego wsparcia. Biorąc jednak możliwości krajowego przemysłu zbrojeniowego Turcji, nie jest to wcale poza zasięgiem. W tym kraju już opracowuje się niezwykle zaawansowane konstrukcje zbrojeniowe m.in. samoloty bojowe 5. generacji. To też pokazuje, jak cenny jest rozwój własnych zdolności produkcji uzbrojenia, pozwalając uniezależnić się w dużej części od zagranicznych dostaw.
Lotniskowiec MUGEM
Projekt MUGEM (Milli Uçak Gemisi, pol. Narodowy Lotniskowiec) został po raz pierwszy pokazany publicznie w lutym 2024 roku i stanowi konstrukcję biura projektowego stoczni w Stambule. Rozmiarowo będzie okrętem średniej wielkości, zbliżonym m.in. do brytyjskiego lotniskowca Queen Elizabeth, stanowiąc największą jednostkę w tureckiej flocie.
Jak podaje portal Naval News, MUGEM w zamyśle ma posiadać trzy pasy startowe, dwa do startu i jeden do lądowania. Początkowo turecki lotniskowiec ma posiadać standardową rampę, jednak w przyszłości ma na nim zostać umieszczona katapulta startowa. Docelowo ma mieścić 50 statków powietrznych, załogowych i bezzałogowych, z których 20 ma znajdować się na pokładzie. Wśród możliwych maszyn bazujących na MUGEM mogą być m.in. drony Bayraktar TB3 i Bayraktar Kizilelma lub lekkie samoloty bojowe TAI Hürjet. Inżynierzy ze Stambułu zdradzili wcześniej, że projekt lotniskowca MUGEM może się jeszcze rozszerzyć.
Parametry taktyczno-techniczne lotniskowca MUGEM
- Załoga: Około 800 osób
- Długość: 285 m
- Szerokość: 72 m
- Zanurzenie: 10,1 m
- Wyporność: 60000 ton
- Napęd: System COGAG z czterema turbinami gazowymi LM2500
- Prędkość maksymalna/rejsowa: ponad 25 węzłów
- Zasięg: 10 000 mil morskich przy prędkości rejsowej
Niszczyciel TF-2000
Powstający TF-2000 został publicznie zaprezentowany w 2017 roku i stanowi ostateczną fazę tureckiego programu MILGEM, mającego opracować nawodne okręty przyszłości. Warto nadmienić, że jeszcze w październiku 2024 pojawiły się pierwsze przecieki, że budowa okrętu już się rozpoczęła. Niszczyciel TF-2000 ma być wyspecjalizowany w zwalczaniu zagrożenia powietrznego, przede wszystkim pocisków manewrujących czy balistycznych.
Wyposażony będzie w radar CAFRAD z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA), który ma pozwalać na śledzenie do 2000 celów w zasięgu 450 kilometrów. Niszczyciel będzie wyposażony w masę uzbrojenia m.in. w 96-komorowy turecki system wyrzutni pionowego startu MİDLAS. Według planów wystrzeliwać może tureckie pociski manewrujące ziemia-powietrze SİPER oraz ziemia-ziemia GEZGİN. Na uzbrojenie TF-200 mają się także składać środki rażenia wrogich okrętów jak pociski ATMACA czy lekkie torpedy.
Parametry taktyczno-techniczne niszczyciela TF-2000
- Załoga: około 180-210 osób
- Długość: 149 m
- Szerokość: 21,5 m
- Zanurzenie: 5,7 m
- Wyporność: 8300 ton
- Napęd: System COGAG z dwoma turbinami gazowymi LM2500
- Prędkość maksymalna/rejsowa: ponad 26 węzłów
Okręt podwodny MİLDEN
MİLDEN (Milli Denizaltı, pol. narodowy okręt podwodny) na ten moment jest jednym z najbardziej tajemniczych projektów tureckiej zbrojeniówki. Wszystko przez jego zaawansowanie. W pełni turecki okręt podwodny o konwencjonalnym napędzie ma zawierać najlepsze osiągnięcia krajowej technologii militarnej z zakresu elektroniki, telekomunikacji czy uzbrojenia. Wejście do służby planowane jest na lata 30.
Jak podaje Naval News, MİLDEN ma wykorzystywać innowacyjny dla okrętów podwodnych napęd niezależny od powietrza atmosferycznego (AIP – Air Independent Propultion). Ma posiadać specjalny moduł, który wytwarza energię elektryczną, gdy okręt pozostaje jeszcze zanurzony, pozwalając mu na dłuższe pozostawanie w ukryciu. Według dostępnych informacji MİLDEN ma zostać wyposażony w tureckie ciężkie torpedy projektu AKYA oraz móc wystrzeliwać pociski rakietowe ziemia-powietrze oraz ziemia-ziemia.