Seul podbija Europę. Czy południowokoreański "Humvee" wyprze inne pojazdy?
Południowokoreański koncern Kia szykuje się do dużego wejścia na europejski rynek pojazdów wojskowych. Firma planuje zaoferować swój Lekki Pojazd Taktyczny (KLTV) w wartym 1,1 miliarda dolarów przetargu ogłoszonym przez brytyjskie Ministerstwo Obrony.

Wielka Brytania zapowiedziała wymianę przestarzałej floty pojazdów opartych na kultowym Land Rover Defenderze. W ramach szeroko zakrojonej modernizacji armii planowany jest zakup około 1400 nowych maszyn w 12 różnych kategoriach. Pojazdy mają trafiać do brytyjskich sił zbrojnych w latach 2027-2033.
"Koreański Humvee" w natarciu
Oficjalne ogłoszenie przetargu zaplanowano na 1 grudnia tego roku, ale już teraz wzbudza on ogromne zainteresowanie globalnych producentów sprzętu wojskowego. Jak informują południowokoreańskie źródła wojskowe cytowane przez stację Hankyung TV, Brytyjczycy zaprosili Kię i innych producentów do składania ofert na potrzeby tego programu modernizacyjnego.
Kia najprawdopodobniej wystartuje w przetargu ze swoim KLTV, często nazywanym "koreańskim Humvee"
Tańszy i lepszy?
KLTV, oficjalnie oznaczony jako K151, zdobywa coraz większą popularność na rynkach zagranicznych. W ostatnich latach pojazdy te trafiły m.in. do Polski, ale również Chile, Nigerii, Mali czy Turkmenistanu. W 2023 roku Kia podpisała kontrakt o wartości 310 milionów dolarów na dostawę 400 sztuk KLTV dla polskiej armii, co wyraźnie sygnalizuje ambicje firmy w sektorze obronnym Europy.
Na ten moment nic nie zostało jeszcze sfinalizowane, jak zastrzegł rzecznik Kii w rozmowie z Hankyung TV. Jednak firma zamierza zaprezentować KLTV podczas międzynarodowych targów obronnych DSEI 2025 w Londynie już we wrześniu tego roku, a analitycy branżowi odczytują to jako wyraźny sygnał, że Koreańczycy chcą powalczyć o lukratywny kontrakt na Wyspach.
Kia poszerza wojskowe portfolio
KLTV to lekki pojazd taktyczny zaprojektowany z myślą o wysokiej mobilności i przetrwaniu na polu walki. Często porównuje się go z amerykańskim Humvee, ale chwalony jest za niższą cenę i w niektórych aspektach lepsze osiągi. Według danych producenta, opancerzone wersje KLTV kosztują około połowy tego, co w pełni wyposażony Humvee, co czyni je atrakcyjnym rozwiązaniem dla armii poszukujących tańszych alternatyw.
Pod maską KLTV pracuje wzmocniony silnik oparty na platformie SUV-a Mohave, dostosowany do wymogów wojskowych. Producent deklaruje, że jednostka ta zapewnia o 20 proc. większą moc oraz wyższą prędkość maksymalną w porównaniu do amerykańskiego odpowiednika.
Oprócz KLTV, Kia rozwija również inne projekty wojskowe, w planach jest m.in. pickup Tasman o przeznaczeniu zarówno cywilnym, jak i wojskowym, który ma zadebiutować na nadchodzących targach obronnych w Turcji, Polsce i Wielkiej Brytanii. Kolejną nowością jest terenowy pojazd z napędem wodorowym, oparty na technologii ogniw paliwowych Hyundaia (platforma Nexo).
Rywalizacja o brytyjski kontrakt z pewnością będzie zacięta, bo konkurencja nie śpi i poza Kią o zamówienie mają walczyć takie marki, jak Land Rover, Jeep czy Volkswagen. Mimo to analitycy branży wojskowej oceniają, że doświadczenie Kii w eksporcie wojskowych pojazdów oraz konkurencyjne ceny dają Koreańczykom całkiem realne szanse na sukces.