To "najbrzydsza” ciężarówka NATO. Zestawiana z polskim wozem
Oprac.: Marcin Jabłoński
Francuska armia wprowadziła na swoje wyposażenie nową ciężarówkę Scania Vampire. Internet nie miał litości dla tej konstrukcji z powodu… wyglądu. Okrzyknięta "najbrzydszą” ciężarówką NATO", porównywana jest do jednej z polskich konstrukcji – wozu rozpoznawczego Bóbr.
Ponoć Francuzi słyną z estetyki, jednak według internautów nie można tego powiedzieć o francuskiej armii. Ta adoptuje do swojej armii nowe ciężarówki dostarczone przez firmę Scania, które według wielu jawią się jako synonim wyrażenia „to nie ma wyglądać, to ma działać”.
Francuska armia zapowiedziała, że już wykorzystuje nowe ciężarówki 4x4 o nazwie Vampire. Na ich platformie znajdują się systemy obrony powietrznej PAMELA z rakietami ziemia-powietrze Mistral. Scania Vampire ma być więc samobieżnym systemem obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu. Nowa ciężarówka jest poniekąd tajemniczym tworem. Według dostępnych informacji bazuje na projekcie mniejszej ciężarówki 4x4, zaprezentowanej przez Scania Defence na tegorocznych francuskich targów obronnych Eurosatory. Wtedy prezentowaną ją jako wersję dla sił specjalnych w Afryce. Scania Vampire natomiast to jej większy brat z dobudowaną kabiną.
"Najbrzydszy w NATO". W tle polska konstrukcja
Wraz z informacjami o przyjęciu Scania Vampire do francuskiej armii w internecie zaczęły pojawiać się zdjęcia z m.in. z wcześniejszych testów systemu oraz jego grafiki koncepcyjne. I od razu wśród społeczności ekspertów oraz miłośników militariów okrzyknięto, że Scania Vampire to niezwykle nieurodziwa konstrukcja.
Pojawiły się wyliczenia innych niezbyt cieszących oko maszyn wojskowych, znajdujących się w Sojuszu. Jedną z nich według internautów jest polski lekki opancerzony transporter rozpoznawczy Bóbr-3. W sierpniu br. Wojsko Polskie podpisało umowę wykonawczą na dostawy 28 takich pojazdów. Ze względu na swój kształt wóz także uznawany jest za dosyć szkaradny, do tego stopnia, że według niektórych bardziej pasowałaby do niego nazwa "Prosiak”.
Nie ważna estetyka, ważna efektywność
Niemniej nawet z wszystkimi żartami zasada z początku tekstu ma tu ważna przełożenie. Tak samo jak polski Bóbr wygląda jak wygląda, aby uzyskać jak najlepsze brodzenie w ciężkim terenie i właściwości pływania, tak samo Scania Vampire może mieć taki układ konstrukcji, np. z potrzeby jak najłatwiejszego dostępu załogi do przedziału silnika, który może wymagać nagłej naprawy.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 89 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!