Fakty i mity o cenach chińskich smartfonów
Na temat cen elektroniki z Chin w ofertach polskich importerów narosło wiele mitów. Jednym z nich jest to, że naliczają oni olbrzymie marże. Poniżej obalamy ten mit i przedstawiamy fakty dotyczące cen i bezpieczeństwa zakupów.
Dlaczego telefon z Chin w Polsce tyle kosztuje?
Sprowadzanie produktów z Chin to skomplikowany i dość kosztowny proces. Importerzy muszą się zmagać z niepewnym kursem walut, a co za tym idzie, zmiennymi kosztami transportu, a także z wieloma wymaganiami prawnymi.
Firmy działające w branży elektronicznej kupują bezpośrednio od chińskich partnerów, którzy oferują te same produkty w zbliżonych cenach wszystkim zainteresowanym podmiotom. Oznacza to, że wszyscy importerzy, by zachować konkurencyjność ofert, nie mogą doliczać wysokich marż. W efekcie marże importerów mieszczą się w wąskich widełkach od kilku do kilkunastu procent, a polskie firmy, bardziej niż ceną, muszą konkurować jakością obsługi klientów, serwisem czy szybkością realizacji zamówień.
Sprzedawca z Polski
Każdy sprzedawca odpowiada za produkty, które ma w ofercie. Oznacza to, że ma pewne dodatkowe obowiązki wobec klienta indywidualnego. W przypadku niezgodności towaru z umową, polski sklep odpowiada za sprzedany towar przez dwa lata (tzw. rękojmia). Klienci w Polsce są zatem chronieni na wypadek, gdyby okazało się, że sprzedawane produkty mają jakiekolwiek wady fabryczne, których nie było widać w chwili zakupu.
- To spora odpowiedzialność dla firmy, ale i pewność dla klienta, że kupiony sprzęt elektroniczny spełni wszystkie oczekiwania i w razie wystąpienia wady (innej niż uszkodzenie mechaniczne) zostanie on przez sprzedawcę naprawiony lub wymieniony na nowy - uważa Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl
Na nic takiego nie może liczyć klient kupujący sprzęt elektroniczny w internetowych serwisach sprzedażowych bezpośrednio w Chinach. Taki zakup może być tańszy, ale nie jest objęty ani gwarancją, ani rękojmią.
Transport, cło i podatki trafiają do Polski
Firmy importujące produkty z Chin, a następnie sprzedające je w kraju, odprowadzają w Polsce podatki i tworzą miejsca pracy, również w firmach kooperujących z nimi, np. kurierskich. - Wszystkie przesyłki przechodzą szczegółową kontrolę celną, której celem jest m.in naliczenie podatku VAT lub innych opłat należnych polskiemu fiskusowi - mówi Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl
Stawka cła na telefony komórkowe wynosi 0 proc., ale pozostały sprzęt jest obłożony cłem według różnych stawek sięgających niekiedy kilkunastu procent - od każdego sprzedanego produktu również naliczane i odprowadzane są podatki.
Co najbardziej wpływa na cenę produktów z Chin?
· cena u chińskiego partnera - najczęściej w dolarach
· przeliczenie transakcji z juanów na dolary, a później z dolarów na złotówki
· koszt przelewu bankowego do Chin - czasem nawet kilkadziesiąt dolarów
· koszt transportu - przesyłka Cargo z Chin, transport morski, itp.
· koszt utrzymania magazynu, serwisu urządzeń, biur, itp.
· podatek VAT odprowadzany przy odbiorze urządzeń
Korzyści dla klienta kupującego w Polsce w Xiaomi4you.pl
· roczna gwarancja
· możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od chwili zakupu
· serwis w Polsce
· odpowiedzialność sprzedawcy przez dwa lata od zakupu
· możliwość odwiedzenia sklepu w Warszawie, przy stacji metra Służew
· dostępność produktu od ręki lub w ciągu kilku dni (czas potrzebny na przesyłkę krajową)
Ile kosztuje telefon? - przykładowa cena i obciążeń
Redmi Note 3 - AliExpress vs. Xiaomi4you.pl
Koszt w Aliexpress 185,99 dolarów - ok. 743,96 zł
Polski importer,- 999 zł musi zapłacić:
- 186,80 - podatek VAT
- ok. 40 zł - prowizja od sprzedaży Allegro lub innych platformach aukcyjnych
- ok. 30 zł - miesięczny koszt wystawienia jednej aukcji Allegro
- ok. 4-15 zł / szt - transport z Chin (przesyłka lotnicza, CARGO)
Marża:- ok. 48 zł - marża (z niej pokrywane są koszty podatku dochodowego, wynagrodzenia pracowników, opakowania)
Sprzedawca w Chinach:
- towar dostępny w ciągu 20-40 dni
- sprzedawca przerzuca koszt transportu na klienta
- serwis urządzenia może kosztować nawet kilkadziesiąt dolarów (koszt jednorazowej przesyłki do Chin) - nie ma pewności że produkt wróci z naprawy (częste przypadki )
- brak możliwości bezpłatnego zwrotu
- brak odpowiedzialności sprzedawcy za towar (brak ochrony prawnej na terenie Unii Europejskiej)