Jak odzyskać pieniądze z telefonu na kartę? Jest na to sposób
Posiadacze telefonów na kartę wiedzą, że zgromadzone na koncie pieniądze mają datę ważności. Po jej upływie niewykorzystane pieniądze zostają zablokowane. To nie oznacza, że przepadają. Powinny zostać zwrócone użytkownikowi. Jeśli operator uchyla się od tego obowiązku, sprawa może zostać skierowana do UOKiK-u.
Spis treści:
Telefon na kartę. Czym jest pre-paid?
Telefony na kartę stanowią alternatywę dla abonamentu, który zmusza użytkownika do korzystania z usług operatora przez długi okres i comiesięcznego opłacania rachunków.
Pre-paid umożliwia wykonanie połączeń, wysyłanie SMS-ów, MMS-ów i korzystania z transmisji danych za określoną kwotę przez określony czas. Obecnie wszystkie karty prepaid w Polsce są rejestrowane.
Problem pojawia się, jeśli środki nie zostaną wykorzystane w terminie. Część operatorów pozwala na przenoszenie ich na kolejny okres, w wielu przypadkach pieniądze jednak przepadały, a dokładniej były zatrzymywane przez operatorów.
Jak odzyskać niewykorzystane pieniądze z telefonu na kartę?
Przez wiele lat użytkownicy telefonów na kartę nie mieli pojęcia o tym, że mogą odzyskać niewykorzystane pieniądze. Operatorzy często formułowali swoje oferty w ten sposób, by klienci nie upominali się o zwroty po upływie ważności karty. Jedyną drogą było złożenie reklamacji, co często było bardzo czasochłonne.
Pomysł uproszczenia procesu odzyskiwania środków z kart prepaid pojawił się w 2022 roku. Rząd postanowił, że klienci firm telekomunikacyjnych podczas zakupu karty prepaid będą mogli podawać numery swoich rachunków bankowych.
Dzięki temu operatorzy będą mogli zwracać im pieniądze nie tylko na telefon, do ponownego wykorzystania na rozmowy czy SMS-y.
Projekt ten wzbudza pewne wątpliwości.
W praktyce podawanie przez konsumenta 26 cyfr numer rachunku bankowego podczas zakupów, w obecności innych klientów, może stanowić czynność przede wszystkim pozbawioną podstawowych elementów bezpieczeństwa i wysoce niekomfortową dla konsumenta, w szczególności w sytuacji, kiedy pracownik sklepu powtarzać będzie na głos ten numer, w celu prawidłowego jego zapisania
Pomysł wymaga więc dopracowania, z pewnością jednak wprowadzenie podobnego rozwiązania będzie korzystne dla użytkowników.
Decyzja UOKiK-u jest jednoznaczna
Sytuacji zatrzymywania niewykorzystanych środków przez operatorów już kilka lat temu przyjrzał się UOKiK. Wydał orzeczenie, że w przypadku zgłoszenia przez klienta reklamacji, operator musi zwrócić mu niewykorzystane środki.
Co więcej, operatorzy mają obowiązek rozliczania się z użytkownikami przy zmianie operatora - jeśli nie wykorzystali oni wszystkich dostępnych pieniędzy przez przejściem do konkurencji, firma telekomunikacyjna ma obowiązek dokonać przelewu na wskazane przez klienta konto.
Zostało to dokładnie sformułowane w zapisach Prawa Telekomunikacyjnego i Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej.
Czytaj również | Jak wyczyścić telefon z Androidem?