Polkomtel - nowy lider w komórkach
Stało się - Polkomtel dopiął swego i wyprzedził PTK Centertel (sieć Orange) pod względem liczby klientów. Przyznał to Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej, podczas prezentacji wyników grupy za ostatni kwartał ubiegłego roku.
Już w 2008 r. Plus chciał być nr 1
Polkomtel (sieć Plus) od co najmniej dwóch lat przymierzał się, by stać się komórkową firmą numer jeden w Polsce i zdystansować Orange. W Plusie mocno liczyli na to, że uda im się wyprzedzić Orange do końca 2008 roku. Szefom Polkomtela bardzo zależało na tym, by zdystansować Orange i stać się liderem na polskim rynku.
Powód? Spółkę najprawdopodobniej czekają dalsze zmiany własnościowe (pod koniec ubiegłego roku swoje akcje w Polkomtelu sprzedał ostatecznie TDC), bo polscy akcjonariusze (np. PKN Orlen) są gotowi odsprzedać posiadane akcje brytyjskiemu Vodafonowi (dziś ma 24,4 proc. udziałów). A jak wiadomo, gdy firma jest rynkowym liderem, można uzyskać za nią wyższą cenę.
Cel Orange: być liderem przychodów
Jeszcze kilka miesięcy temu zarząd operatora wstępnie szacował, że liczba klientów sieci sięgnie na koniec grudnia 14,8 - 14,9 mln, co miało oznaczać przynajmniej zrównanie się pod względem ich liczby z Orange. Choć tego planu nie udało się zrealizować (według Polkomtela liczba klientów sieci sięgnęła na koniec 2008 r. 14, 5 mln, tj. wzrosła o 1 mln w stosunku do końca grudnia 2007 r.), to cel udało się osiągnąć.
- My koncentrujemy się na tym, aby być liderem pod względem przychodów, dlatego zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej klientów abonamentowych (post-paid) - tłumaczy obecną strategię Grażyna Piotrowska-Oliwa, szefowa Orange.
Rynek mało przewidywalny
W 2008 r. przychody Orange wzrosły o 7,1 proc. - do 8,635 mld zł. Grażyna Piotrowska-Oliwa spodziewa się jednak, że w tym roku może być znacznie trudniej.
- Trudno będzie bowiem zrekompensować spadek przychodów związany z obniżką stawek MTR, rozliczeń między operatorami komórkowymi za przekierowywanie ruchu miedzy ich sieciami - mówi szefowa Orange. Celem Orange jest natomiast notowanie podobnych wyników jak dwaj najwięksi konkurencji - Era i Plus.
- W związku z kryzysem rynek jest jednak mało przewidywalny - podkreśla Piotrowska-Oliwa.
Era trzecia
Na trzecim miejscu na rynku komórkowym w Polsce pozostaje Polska Telefonia Cyfrowa (sieć Era). Liczba klientów tego operatora wzrosła w 2008 r. o 2,1 proc. i wyniosła na koniec tego okresu 13,273 mln.
O wiele dynamiczniej nowych klientów pozyskuje czwarty gracz, Play, który na koniec 2008 r. miał ich dwa miliony, tj. w ciągu roku udało mu się niemal podwoić liczbę abonentów.
Pewną zagadką pozostaje natomiast, ilu klientów dokładnie mogli pozyskać operatorzy wirtualni, ponieważ nie wszyscy oni podają te dane i nie zawsze są one wiarygodne. Grażyna Piotrowska-Oliwa ich liczbę ogółem szacuje na 200 - 230 tys.
- Wiem tylko z pewnością, że MVNO, korzystający z sieci Centertela - WP Mobi, myAvon i platforma MNI Mobile z kilkoma markami - mają w sumie dużo mniej niż 100 tys. aktywnych kart SIM - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.
Marek Jaślan