Rok 2014 w rękach Apple i Samsunga

Co się działo na rynku producentów i urządzeń mobilnych na przestrzeni ostatnich kilku lat? Czy w tym roku czekają nas większe przetasowania? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza danych zebranych przez firmę Gemius. Podjęli się jej naukowcy z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.

Zdaniem dr. Leszka Bukowskiego z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, w tym roku Polacy coraz chętniej będą serfowali po sieci przy pomocy swoich i tabletów. - To zjawisko obserwujemy wszędzie na świecie i Polska na pewno nie będzie wyjątkiem - uważa naukowiec.

- Co więcej, produkty Apple i Samsunga będą generowały zdecydowaną większość ruchu w polskim internecie mobilnym. Nic nie wskazuje na to, aby 2014 rok przyniósł nam w tym względzie jakieś niespodziewane zmiany. Pytaniem natomiast jest, czy przyrost udziału Samsunga nadal będzie tak gwałtowny, czy też raczej się ustabilizuje i Apple nie będzie już traciło na rzecz Koreańczyków - mówi dr Bukowski.     

Reklama

Ekspert z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych zwraca uwagę na trzy zjawiska, które wynikają z analizy danych pokazujących udział urządzeń mobilnych poszczególnych producentów w ruchu internetowym od połowy 2010 roku.

- Po pierwsze, produkty Apple, tj. iPhone’y i iPady, są w czołówce urządzeń, z których generowany jest ruch w polskim internecie mobilnym. Od połowy 2011 aż do końca 2013 roku większość tego ruchu była generowana właśnie z urządzeń z opatrzonych symbolem nadgryzionego jabłka. Pozycja Apple jest tutaj stabilna. Apple jest firmą, która wręcz inicjowała swoimi produktami całą mobilną rewolucję i od kilku lat niezmiennie jest w awangardzie nowatorskich rozwiązań w dziedzinie mobilnych - mówi dr Bukowski.

Naukowiec zwraca też uwagę na słabnącą pozycję Nokii. - Już w połowie 2011 roku większość ruchu w internecie mobilnym była generowana z urządzeń Apple a na początku 2012 roku Nokia zaczęła ustępować miejsca Samsungowi. W końcu wraz z początkiem 2013 roku Sony również wyprzedziło Nokię swym udziałem w polskim Internecie mobilnym - zauważa ekspert. Podkreśla jednak, że Nokia na pewno nie powiedziała jeszcze ostatniego zdania. - To marka, którą wielu konsumentów wciąż darzy sporym sentymentem, a w potężnym tandemie z Microsoftem może sprawić niespodziankę i zaskoczyć nowymi rozwiązaniami - uważa dr Bukowski.

- Po trzecie, koreański Samsung ma coraz większy udział jeżeli chodzi o ruch w polskim internecie mobilnym. Początkowo, a więc w latach 2010 - 2011, udział Apple był poza zasięgiem Samsunga. Pierwsza i druga generacja Galaxy S ustępowały pod wieloma względami produktom Apple. Jednak od połowy 2012 roku (Samsung Galaxy S III zawitał na polski rynek w czerwcu 2012 roku) przyrost udziału tej firmy w internecie mobilnym stał się gwałtowniejszy niż Apple - tym samym wraz z początkiem 2014 roku Samsung jest liderem. Koreańczycy musieli się wiele nauczyć jeżeli chodzi o rozwiązania mobilne i dopiero trzecia generacja flagowej platformy Galaxy S była na tyle dopracowanym produktem, by stać się dla wielu urządzeniem "kultowym" - podsumowuje dr Leszek Bukowski z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.

W styczniu 2014 roku ruch z tabletów i smartfonów w polskiej sieci utrzymywał się na poziomie 10 proc. To ponad dwa razy więcej niż przed rokiem (4 proc. w styczniu 2013 roku) i dwa razy mniej niż średnia światowa (24 proc., źródło: StatCounter).

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Apple | Samsung | Internet mobilny | Smartfon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy