Szybkie przenoszenie numerów
Od 6 lipca 2009 roku w Polsce będzie obowiązywała uproszczona i krótsza procedura zmiany operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru. Duzi operatorzy telefonii komórkowej są sceptyczni co takich zmian. Twierdzą, że nie są jeszcze na nie gotowi.
Z nowego rozporządzenia zadowolona jest Anna Streżyńska, która przyznała na łamach "GW", że dzięki nowym regulacjom zwiększy się konkurencyjność na rynku telekomunikacyjnym, a operatorzy nie będą zniechęcać klientów do zmiany operatora.
Sceptyczni do zmian są między innymi duzi gracze telekomunikacyjnego rynku. Nie przewidują oni zbyt wielkich migracji klientów, ale przyznają, że nowe przepisy mogą zwiększyć zainteresowanie tą usługą. Z kolei dziennik "Parkiet" zwraca uwagę, że operatorzy nie zdążą dostosować infrastruktury do 6 lipca, co sygnalizowali ministrowi infrastruktury. Teraz będą występować do UKE o wydłużenie terminu
Z uproszczonych procedur najbardziej zadowolony jest Play, który od dawna zachęca Polaków do zmiany operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru. Tym bardziej, że dzisiaj (według GUS) prawie każdy Polak posiada telefon. W dużej mierze to właśnie dzięki młodemu, ale ostro grającemu operatorowi udało się ożywić migrację między operatorami. Na swoim blogu rzecznik Play poinformował, że P4 jest liderem na rynku przenoszenia numerów - w maju udział w MNP wyniósł 65 proc. (dla porównania w marcu 41 proc.).
Ze zmian z pewnością zadowoleni będą klienci planujący w najbliższym czasie zmianę operatora. Niektórzy operatorzy zwracają uwagę, że zmiany mogą być niekorzystne dla klientów. Według nich krótka procedura migracji między sieciami uniemożliwia spokojne przemyślenie decyzji przez klienta i może prowadzić do nierzetelnego przedstawiania ofert, z których trudno będzie się wycofać.
Poradnik - jak przenieść numer. KOLEJNA STRONA
PORADNIK:
Jak przenieść numer do innego dostawcy usług?
1. Wniosek o przeniesienie numeru składamy do nowego dostawcy usług (czyli tego, do którego zamierzamy przenieść numer).
2. Nowy dostawca usług, po udzieleniu mu pełnomocnictwa, dokona za nas wszelkich czynności niezbędnych do przeniesienia numeru, w tym między innymi zakończy stosunek umowny ze starym dostawcą usług.
3. Wniosek złożony osobiście w jednostce dostawcy dedykowanej do obsługi klientów, musi zostać rozpatrzony w terminie 6 godzin roboczych (sieci ruchome) oraz 1 dnia roboczego (sieci stacjonarne). Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż na dzień wejścia z życie zmian rozporządzenia, na podstawie przepisu przejściowego, do chwili uruchomienia przez UKE systemu PLI CBD wspierającego usługę przenośności numerów oraz w terminie dwóch miesięcy od dnia jego uruchomienia, termin rozpatrzenia wniosku w przypadku abonentów sieci stacjonarnych wynosi 7 dni.
4. Pozytywne rozpatrzenie wniosku abonenta i podpisanie umowy z nowym dostawcą obliguje go do przeniesienia numeru najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (sieci ruchome) lub 7 dni roboczych (sieci stacjonarne) od dnia zawarcia umowy, chyba, że wskażemy późniejszy termin.
5. Przeniesienie numeru jest bezpłatne