Z sieci do sieci
Zawierając umowę z innym niż dotychczas operatorem komórkowym lub stacjonarnym, możesz zachować swój dotychczasowy numer telefonu. Możesz też pozostać przy tym samym numerze telefonu stacjonarnego, zmieniając miejsce zamieszkania. Umożliwia to usługa przenoszenia numerów.
Między operatorami
Najpierw musisz złożyć u operatora, do którego chcesz przenieść numer, wniosek z zapytaniem, czy możliwe jest przeniesienie danego numeru do jego sieci (wzory tego i innych potrzebnych wniosków znajdziesz na stronie internetowej operatora). Wniosek powinien zawierać twoje dane, włącznie z numerem dokumentu stwierdzającego tożsamość, oraz przenoszony numer telefonu. Operator ma 7 dni na udzielenie pisemnej odpowiedzi.
Jeśli odpowiedź jest pozytywna, musisz się udać z kolejnym pismem tym razem do obecnego operatora telefonicznego. Jeśli numer należy do usługi abonamentowej, wystosuj wniosek o rozwiązanie umowy z przeniesieniem numeru. Jeżeli jest to umowa terminowa, wiązać się z tym będą kary finansowe - więcej w ramce. Jeśli korzystasz z usługi pre-paid, wystarczy wniosek o przeniesienie numeru.
We wniosku wskaż operatora, do którego sieci chcesz przenieść numer, oraz dołącz uzyskaną od niego zgodę na przeniesienie numeru.
Dotychczasowy dostawca telefoniczny ma 14 dni, aby poinformować cię o swojej decyzji i dacie przeniesienia numeru. Przerwa w dostawie usługi spowodowana przenoszeniem numeru nie może być dłuższa niż 24 godziny.
Przeprowadzka z numerem
Aby przenieść numer w ramach sieci, np. podczas zmiany miejsca zamieszkania, zwróć się ze stosownym wnioskiem do swojego operatora. Podaj w nim dotychczasowy adres oraz adres lokalu, do którego chcesz przenieść numer.
Numer stacjonarny mogą podczas przeprowadzki zachować także klienci operatorów, którzy korzystają z sieci telekomunikacyjnej TP, czyli np. Tele2, Dialog. Oczywiście podanie o przeniesienie numeru należy złożyć do operatora, z którym jest podpisana umowa o świadczenie usług, np. Tele2. Operator sam zwróci się do TP z wnioskiem o przeniesienie numeru.
W opisanych przypadkach czas oczekiwania na przeniesienie numeru nie powinien był dłuższy niż 21 dni od złożenia wniosku. W ciągu 14 dni od złożenia wniosku operator powinien pisemnie powiadomić cię o dacie zakończenia przenoszenia numeru. Do tej daty telefon można użytkować w starym lokalu.
Koszty i ułatwienia
Zmiana lokalizacji numeru to także usługa płatna. Opłaty są podobne jak za przeniesienie numeru między sieciami, np. u największego dostawcy telefonii stacjonarnej TP cena utrzymania numeru to 61 zł.
Warunki i odmowa
Aby przenieść numer telefonu pre-paid, musisz spełnić dwa warunki. Po pierwsze musisz zarejestrować swój numer w bazie danych dotychczasowego operatora. Zrobisz to na jego stronie internetowej. Po drugie na koncie powinieneś mieć co najmniej kwotę odpowiadającą opłacie za usługę przeniesienia numeru.
Nawet jeśli spełnisz wymienione warunki, operator może odmówić przeniesienia numeru. Dotyczy to również wszystkich innych przypadków. Odmowa może być uzasadniona brakiem możliwości technicznych. W przypadku numerów stacjonarnych operator może odmówić, gdyż nie działa w obszarze, do którego miał zostać przeniesiony numer. Odmowa powinna być uzupełniona opinią Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
O przeniesienie numeru stacjonarnego może być także trudno, jeśli wiąże się ono ze zmianą strefy numeracyjnej (numeru kierunkowego). W strefie, do której chcesz przenieść swój numer, odpowiadająca mu kombinacja cyfr może już należeć do innego abonenta.
Dodatkowe informacje - stronę dalej
--------------------------------------------------------------------------------
Dodatkowe informacje
KONSEKWENCJE ZERWANIA UMOWY
Z dodatkowymi kosztami muszą się liczyć klienci, którzy otrzymali od operatora subsydiowany telefon - za symboliczną złotówkę czy kwotę dużo niższą od ceny rynkowej. W momencie zerwania umowy operator naliczy dodatkową karę, której wysokość zależy od tego, ile czasu zostało jeszcze do końca umowy. W przypadku droższych modeli może to być nawet więcej niż 1 tys. złotych.
----------------------------------------------------------------------------------
BĘDZIE LEPIEJ
----------------------------------------------------------------------------------