Botoks może zmieniać sposób, w jaki mózg przetwarza emocje

Jak sugeruje badanie opublikowane na łamach Scientific Reports, zastrzyki z botoksu w czoło mogą zmieniać sposób, w jaki mózg interpretuje i przetwarza emocje innych ludzi, a mówiąc precyzyjniej osłabiać zdolność do ich rozumienia.

Botoks może zmieniać sposób, w jaki nasz mózg przetwarza emocje /123RF/PICSEL

Pomaga na zmarszczki, ale wywołuje problem z emocjami

Niedawne badania nad "hipotezą sprzężenia zwrotnego twarzy" przy użyciu zastrzyków z botoksu na czoło wykazały, że mogą one tymczasowo osłabiać zdolność rozumienia emocji innych osób z powodu zakłócenia sprzężenia zwrotnego nerwowo-mięśniowego.

Czym jest sprzężenie zwrotne twarzy? Teoria, która zakłada, że kiedy widzimy zły lub szczęśliwy wyraz twarzy innej osoby, nieświadomie napinamy lub kurczymy mięśnie własnej twarzy, naśladując go

Do naszych mózgów wysyłane są wtedy sygnały, które pomagają nam zinterpretować obserwowane emocje. Badacze przekonują, że nie tylko pomaga nam to w rozpoznawaniu stanów emocjonalnych innych ludzi, ale także ich przeżywaniu.

Część naukowców początków tej teorii upatruje już w osobie Karola Darwina, który snuł domysły na temat pochodzenia emocji - postawił nawet hipotezę, że wyrażanie lub tłumienie emocji na twarzy bezpośrednio wpływa na doświadczanie tych emocji.

Czy istnieje związek między pamięcią mięśni twarzy a przetwarzaniem emocji?

Zespół naukowców z University of California postanowił zweryfikować ten związek między pamięcią mięśni twarzy a przetwarzaniem emocji w naszych mózgachprzeprowadzając badanie z użyciem zastrzyków z botoksu, w których wzięło udział 10 kobiet w wieku 33-40 lat.

Za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) zmierzono aktywność ich mózgów podczas obserwowania obrazów twarzy wyrażających emocje oraz neutralnych, a następnie powtórzono proces po dwóch tygodniach od podania zastrzyków z toksyny botulinowej w mięsień odpowiedzialny za marszczenie brwi.

Naukowcy odkryli, że aktywność ciała migdałowatego, centrum naszego mózgu odpowiedzialnego za przetwarzanie emocjonalne, wykazywała oznaki zmiany na widok radosnych i złych wyrazów twarzy - pewne można było odnotować też w zakręcie wrzecionowatym, które pomaga w rozpoznawaniu przedmiotów i twarzy, kiedy uczestniczki oglądały wesołe twarze.

Wyniki badania pokazują, że związek między pamięcią mięśniową i przetwarzaniem emocji faktycznie istnieje, a zapobieganie marszczeniu brwi poprzez paraliżujące zastrzyki z toksyny botulinowej w jakiś sposób zakłóca ten proces.

Dowiedz się więcej na temat: botoks