Częściej się golimy i sprzątamy po sobie
Młodzi Polacy są nowocześni, ale też często unikają zobowiązań - tak wypadamy na tle innych europejskich nacji w badaniu Discovery Channel.
Umieramy za... hobby
Po przeanalizowaniu tych wyników trochę nam ulżyło. Młodzi Polacy nie wychodzą na "męskie, szowinistyczne świnie". Nie jesteśmy też aż takimi tradycjonalistami, jakby się mogło wydawać, z drugiej strony - częściej niż inne nacje unikamy zobowiązań.
Coraz więcej się od nas oczekuje, a my staramy się temu sprostać, ale nie kosztem własnych pasji - tak ogólnie wygląda portret psychologiczny młodych Europejczyków.
Diagnozując naszą sytuację, badacze z Discovery stwierdzają, że nie mamy łatwo. Z jednej strony mamy odnieść sukces i zarabiać pieniądze, by utrzymać rodzinę, z drugiej czynnie wychowywać dzieci i rozumieć potrzeby partnerek. Być macho, ale, kiedy trzeba, umieć zapłakać. Podejmować decyzje i roztaczać opiekę, ale, gdy trzeba, liczyć się z jej zdaniem i pozwolić "zachować powietrze".
Badacze są też dla nas wyrozumiali. Stwierdzają, że nieźle sobie radzimy, a do tego walczymy z sukcesem o to, żeby zachować obszary poza presją, w których możemy napić się piwa z kolegami lub realizować własne pasje.
Ogólnie to fajne z nas chłopaki
Wydłuża się nasza droga do dojrzałości. Wobec olbrzymich wymagań wobec mężczyzny, staramy się odwlekać moment przejścia w dorosłość i uciekamy w chłopięcość. Wydłużamy młodość poświęcając się zabawie.
Pracujemy nie tylko po to, żeby utrzymać rodzinę. Liczą się też nasze potrzeby i satysfakcja.
Układ partnerski to dla nas wyzwanie, ale widzimy też płynące z niego korzyści.
Coraz później zostajemy ojcami. Ale dlatego, że bardziej zdajemy sobie sprawę z własnej odpowiedzialności jako ojca.
Przyjaciele-faceci są ciągle ważni. Lubimy spędzać czas tylko w męskim gronie i walczymy o to zajadle.
Coraz więcej czasu spędzamy przed lustrem. Własny wygląd staje się powodem do dumy, ale też źródłem niepewności.
Cenimy sobie bycie ekspertem w konkretnej dziedzinie, nawet kosztem uznania nas za dziwaka. Dzisiejszy mężczyzna posiada hobby.
Jesteśmy domatorami. Dom to dla nas miejsce schronienia i ucieczki przed wymaganiami świata.
Nasze łowiecko-zbierackie instynkty realizujemy surfując po internecie.
Nie lubimy polityki, bo naszym zdaniem jest nudna, cyniczna i oderwana od rzeczywistości. Ale z chęcią angażujemy się w działania w konkretnej sprawie.
Ze względu na pluralizm wartości sami decydujemy, co to znaczy męskość i sukces. I dajemy odpowiedź - znaleźć styl życia, który pogodzi realizację siebie i szczęście najbliższych.
Na drugiej stronie - 4 typy osobowościowe europejskich mężczyzn i wyniki Polaków
Polacy na tle Europejczyków
Badacze z Discovery stworzyli 4 najważniejsze typy osobowościowe i powrzucali narodowości do odpowiednich szufladek. Oto one:
Nowocześni i powściągliwi (38 proc. badanych Polaków i 4. wynik w Europie, europejska średnia - 34 proc., grupa ta reprezentowana jest najliczniej wśród Szwedów - 57 proc.).
Charakterystyka. Nowocześni i powściągliwi mają nowoczesne podejście do relacji partnerskich - wyznają szacunek dla partnerki oraz równouprawnienie w związku. Przejmują "kobiece" obowiązki (gotowanie, sprzątanie) i chcą brać czynny udział w wychowaniu dziecka. Okazywanie uczuć uznają za naturalne, mają silne więzi z rodziną. Nie interesują ich nowoczesne gadżety i nie przenoszą stresu z pracy do domu.
Żywiciel pod presją (25 proc. Polaków, europejska średnia - 26 proc., najliczniej wśród Rumunów - 72 proc.)
Charakterystyka. Prawdziwi tradycjonaliści w podejściu do kwestii partnerstwa i rodziny. Kobieta nie powinna pracować, a to na nich spoczywa presja utrzymania. Gotowanie i sprzątanie - to zadanie dla pań. Dlatego żywiciele są też pod presją w pracy - biorą nadgodziny i mają ambitne plany. Jeśli nie uda się ich zrealizować, prowadzi to do frustracji.
Unikający zobowiązań (21 proc. Polaków i 3. wynik w Europie, europejska średnia - 14 proc., najliczniej wśród Hiszpanów - 26 proc. i Turków - 30 proc.)
Charakterystyka. Single, niezależni i zorientowani na siebie. Nie są gotowi na poważne związki. Najważniejsze są dla nich zabawy, imprezy, poznawanie nowych ludzi. Nie interesują się polityką, ani nie mają hobby poza pracą, którą traktują jako sposób na sfinansowanie atrakcji.
Wszystko o mnie (16 proc. Polaków, średnia - 25 proc., najliczniej Niemcy - 48 proc.)
Charakterystyka. To typ egotyczny, ukierunkowany na siebie. Ale unika etykietki próżniaka i lalusia, więc nie afiszuje się ze swymi staraniami, by super wyglądać. Zazwyczaj ma wiele zainteresowań i jest zorientowany proekologicznie. To typ ekstrawertyka lubiącego poznawać nowych ludzi, otwartego i życzliwego innym, ale dbającego przede wszystkim o siebie: własny wygląd, poprawę sylwetki czy kondycję.
na podstawie materiałów prasowych opr. ML