Gracie razem i nagle... mówisz zupełnie jak twój znajomy? To normalne

Liczne eksperymenty wykazały, że naśladowanie dźwięków jest powszechną cechą ludzkiej mowy. I faktycznie z pewnością wielu z nas doświadczyło tego, że jeśli z kimś współpracujemy, to w pewnym momencie mogliśmy zauważyć, że mówimy niemal tak samo, jak nasz partner. Ale czy na mowę konkretnych osób może wypływać cel zadania i ich poziom zaangażowania? Naukowcy postanowili to sprawdzić, modyfikując nieco eksperyment z 2018 roku.

Bez wcześniejszego ustalenia, rozmówcy mogą mimowolnie wypowiadać się w taki sposób, jak druga osoba. Mogą nawet zmieniać składnię zdań lub sposób wypowiadania słów, by możliwie dopasować się do siebie.

Naukowcy postanowili zbadać, jak zmienia się mowa i sposób mówienia, gdy zadanie jest mocno angażujące i dodatkowo angażuje partnera do rozmowy, w opozycji do wspólnej pracy nad nudnym zadaniem. W tym celu zgromadzili 52 osoby od urodzenia posługujące się językiem angielskim, a następnie podzielili ich w pary. Każda dwójka miała wspólnie wykonać serię zadań.

Reklama

W jednym z nich jedna osoba z pary musiała pomóc swojemu partnerowi, jaki siedział w sąsiednim pokoju, poruszać się w grze Minecraft, używając słów docelowych ułożonych w wirtualnym labiryncie, który oboje uczestnicy mogli zobaczyć na ekranach swoich komputerów.

W innym zadaniu, mniej angażującym, osoba udzielająca wskazówek miała jedynie czytać na głos słowa wyświetlone na ekranie, a drugi uczestnik z pary miał w odpowiedzi wybierać odpowiednie słowa na swoim ekranie.

Upodabnianie mowy ma bardzo konkretny cel

Jak się okazało, przed im bardziej angażującym zadaniem postawiono uczestników, tym większą zbieżność w mowie wykazywali.

Badanie sugeruje, że mocno angażująca rozmowa prowadzi do większego naśladownictwa. Mówcy byli bardziej skłonni dostosowywać swoją mowę do mowy partnera, gdy byli bardziej zaangażowani w rozgrywkę. To z kolei skłania ku wnioskom, że konwergencja fonetyczna może być dla ludzi sposobem na stworzenie synergii ze sobą i zmniejszenie szans na bycie niezrozumiałym.

Należy zaznaczyć, że badanie jest nieco ograniczone, ponieważ koncentruje się tylko na rodzimych użytkownikach języka angielskiego oraz niektórych cechach mowy.

Warto też wspomnieć o tym, że zadanie o wysokim zaangażowaniu skutkowało również znacznie większą liczbą rozmów między partnerami

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy