Jeździsz autobusami miejskimi, metrem lub tramwajem? Uważaj, w godzinach szczytu zwalnia w nich czas

Czy jadąc autobusem miejskim, metrem lub tramwajem podczas godzin szczytu masz wrażenie, że podróż trwa znacznie dłużej? To normalne. Badania wskazują, że nasze poczucie czasu może znacznie różnić się od tego, co pokazuje zegarek.

W zatłoczonych środkach transportu czas wydaje się zwalniać
W zatłoczonych środkach transportu czas wydaje się zwalniać©tupungato/123RF.COM123RF/PICSEL

Kiedy jedziemy w zatłoczonym autobusie lub pociągu, czas zdaje się płynąć wolniej, w efekcie tego przejazd w godzinach szczytu wydaje się znacznie dłuższy, niż w innych porach dnia. Mimo że obiektywnie trwają tyle samo czasu.

Nasze odczucia wpływają na wybór transportu publicznego

Według badań przeprowadzonych przez interdyscyplinarny zespół Uniwersytetu Cornella okazuje się, ze jeśli przebywamy w tłumie, nasze poczucie czasu się zmienia - czas wydaje się zwalniać. To może mieć duży wpływ na wybór transportu publicznego, który promuje wiele miast.

To nowy sposób myślenia o zatłoczeniu społecznym, pokazujący, że zmienia ono sposób, w jaki postrzegamy czas. Tłok powoduje stresujące uczucia, a to sprawia, że podróż wydaje się dłuższa.
powiedziała Saeedeh Sadeghi, główna autorka badań

Uczestnicy badania podróżują wirtualnym pociągiem

Choć badania na temat czynników, które mogą wpływać na postrzeganie czasu były już prowadzone, to najczęściej były zazwyczaj realizowane w warunkach laboratoryjnych przy użyciu prostych zadań i bodźców, takich jak kształty lub obrazy na ekranie komputera, przez krótki czas.

Podczas nowatorskich badań wykorzystano technologię rozszerzonej rzeczywistości. Ponad 40 uczestników badania odbyło pięć podróży wirtualnym metrem z wykorzystaniem gogli VR. Każdej z podróży losowo przydzielono takie parametry, jak czas trwania i poziom zatłoczenia.

Po założeniu monitorów tętna i gogli badani usłyszeli komunikat "proszę stanąć z dala od zamykających się drzwi", po czym rozległ się dźwięk taki jak podczas zamykania drzwi, a następnie odgłos ruszającego metra, która zakończyła się ponownym dzwonkiem.

Poszczególne poziomy zatłoczenia dodawały jedną osobę na metr kwadratowy, w efekcie czego otrzymano tłum od 35 do 175 pasażerów. Każdy z awatarów zachowywał się jak przeciętny pasażer. Niektórzy stali, część siedziała. Zmieniali pozycje, używali smartfonów, słuchali muzyki, patrzyli wokół siebie, czytali książki i gazety.

Po zakończeniu podróży każdy uczestnik badania miał odpowiedzieć jak bardzo, w skali 1-7 nieprzyjemna była podróż, oraz miał za zadanie oszacować czas jej trwania.

Konsekwencje podróżowania w tłumie

Po zebraniu wyników okazało się, że jazda w zatłoczonym wagonie dawała odczucia wydłużenia czasu podróży średnio o 10 proc., przy czym im bardziej nieprzyjemna okazywała się podróż, tym podróż wydawała się dłuższa.

To badanie pokazuje, jak nasze codzienne doświadczenia z ludźmi i nasze subiektywne emocje na ich temat dramatycznie wypaczają nasze poczucie czasu. Czas to coś więcej niż to, co mówi zegar; to, jak go odczuwamy lub cenimy jako zasób.
powiedział Adam K. Anderson, współautor badań i prof. psychologii

Odczucia związane z czasem mogą doprowadzić, że zamiast transportu publicznego chętniej wybierzemy samochód, co dodatkowo spowoduje wzrost zanieczyszczeń środowiska. To również bardzo ciekawe wyzwanie dla inżynierów projektujących autobusy, tramwaje, metro i pociągi. Jak zaprojektować przestrzeń, by mimo tłumu ograniczyć nasze negatywne odczucia?

Przeczytaj:

„Drwale i inne opowieści Bieszczadu”: Dżygitówka, czyli kaskaderska jazda konnaPolsat Play
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas