Naukowcy stworzyli pangenom. To mapa całego ludzkiego DNA

Naukowcy stworzyli zaktualizowaną mapę całego ludzkiego DNA, która może pomóc w badaniach medycznych - pangenom to pełen zestaw genów naszego gatunku, który uwzględnia ludzką różnorodność i wariacje DNA w naszych genach.

Pangenom - naukowcy stworzyli zaktualizowaną mapę całego ludzkiego DNA /123RF/PICSEL

W 2001 roku Human Genome Project opublikował pierwszy szkic ludzkiego genomu referencyjnego, w kolejnych latach wprowadzając do niego niezbędne aktualizacje, aż do "gotowej" wersji GRCh38 z 2022 roku. Pochodzi ona jednak w większości od jednej osoby i nie reprezentuje ludzkiej różnorodności, dlatego grupa o nazwie Human Pangenome Reference Consortium postanowiła zaprezentować bardziej wszechstronnego atlasu ludzkiej różnorodności genetycznej.

Genom referencyjny to za mało. Potrzebujemy pangenomu

To tzw. pangenom, a jego pierwszy szkic - mapujący różne odmiany DNA w naszych genach - został właśnie opublikowany. Opiera się on na istniejącym ludzkim genomie referencyjnym, ale wykorzystując DNA 47 osób o różnym pochodzeniu dodaje do niego ponad 1000 nowych mutacji genów i prawie 120 milionów par zasad, zapewniając wiele opcji dla tego samego odcinka DNA i tym samym nieocenione zasoby do przyszłych badań genetycznych.

Zdaniem badaczy te warianty strukturalne mogą rozciągać się nawet na kilka tysięcy zasad i odgrywać kluczową rolę w genach jednostki, w tym w ryzyku chorób, jednak ich identyfikacja przy użyciu tylko jednego głównego genomu referencyjnego była trudna.

Korzystając z pangenomu naukowcy zwiększyli ponad dwukrotnie liczbę wariantów strukturalnych zidentyfikowanych w GRCh38, a to dopiero początek ich prac. Human Pangenome Reference Consortium zapowiada bowiem, że do połowy 2024 roku zwiększy z 47 do aż 350 liczbę osób, od których pobrano informacje genetyczne.

Korzystając z odniesienia do pangenomu, możemy dokładniej identyfikować większe warianty genomowe zwane wariantami strukturalnymi. Jesteśmy w stanie znaleźć warianty, które nie zostały zidentyfikowane przy użyciu poprzednich metod, które zależą od liniowych sekwencji odniesienia - podsumowują badacze.