Naukowcy w szoku. 4-miesięczne dzieci potrafią... udawać?

Udawanie to cenna umiejętność, która towarzyszy nam przez całe życie. Nowe badania sugerują jednak, że nabywamy ją dużo wcześniej, niż się nam wydawało - już w niespodziewanie wczesnym dzieciństwie.

Udawanie to cenna umiejętność, która towarzyszy nam przez całe życie. Nowe badania sugerują jednak, że nabywamy ją dużo wcześniej, niż się nam wydawało - już w niespodziewanie wczesnym dzieciństwie.
Naukowcy odkryli, że niektóre dzieci potrafią udawać już od 4. miesiąca życia /123RF/PICSEL

Naukowcy z Wielkiej Brytanii przeprowadzili badanie wśród 902 rodziców z Wielkiej Brytanii, USA i Australii, pytając ich o dzieci w wieku od urodzenia do blisko 4. roku życia. Jak możemy przeczytać na łamach publikacji w Cognitive Development, niektóre z dzieci angażowały się w zabawy w udawanie już w wieku czterech miesięcy, a około połowa potrafiła udawać w wieku 12 miesięcy. Co więcej, w wieku 13 miesięcy połowa badanych dzieci była już w stanie rozpoznać, kiedy ktoś udaje.

Zaczynamy udawać już jako kilkumiesięczne dzieci

Jej zdaniem udawanie jest kluczowym elementem w procesie uczenia się dzieci, rozwijania kreatywności, nawiązywania przyjaźni i rozumienia innych ludzi. Zabawa w udawanie staje się bardziej zaawansowana wraz z wiekiem dzieci, proces ten zaczyna się od prostych czynności fizycznych (na przykład udawanie snu), następnie przechodzi do gestów i działań (jak udawanie szczotkowania zębów palcem), a później rozwija się w zastępowanie przedmiotów (na przykład używanie banana jako telefonu).

Reklama

W wieku dwóch lat dzieci zwykle zaczynają dodawać bardziej abstrakcyjne myślenie, na tym etapie mogą udawać, że robią coś, czego w rzeczywistości nie doświadczyły, jak latanie rakietą kosmiczną. Około trzeciego roku życia dzieci zaczynają używać całego ciała, by udawać innych ludzi (na przykład postacie z kreskówek), zwierzęta lub drzewa - w tym wieku pojawiają się również bardziej nietypowe scenariusze i wymyśleni przyjaciele.

Narzędzie edukacyjne i diagnostyczne

Badaczom udało się zidentyfikować 18 różnych rodzajów udawania u małych dzieci. Jest to pierwsze znane badanie, które mapuje zachowania związane z udawaniem od urodzenia do trzeciego roku życia. I choć autorzy badania przyznają, że relacje rodziców mogą nie zawsze być w pełni dokładne, to wcześniejsze badania pokazują, że pokrywają się one z obserwacjami laboratoryjnymi. 

A dzięki tej metodzie naukowcy mogli zbadać te relacje na większej i młodszej grupie, bo obecne testy laboratoryjne i badania obserwacyjne mają swoje ograniczenia, jak mniejsza liczba uczestników oraz ryzyko zmęczenia małych dzieci, co może nie oddawać ich pełnych umiejętności, jeśli nie mają akurat ochoty na zabawę w udawanie.

Jak podkreślają badacze, jednym z możliwych zastosowań wyników tego badania jest lepsze zrozumienie wzorców rozwoju we wczesnym dzieciństwie. Może się okazać, że niektóre rodzaje zabaw lub nauki są bardziej odpowiednie na różnych etapach rozwoju dla różnych dzieci. Co więcej, mogą być także wykorzystywane jako narzędzie diagnostyczne do oceny różnic rozwojowych we wczesnych latach życia. Ostatecznie może to pomóc rodzicom, edukatorom oraz specjalistom medycznym lepiej zrozumieć, jak bawić się z dziećmi na różnych etapach ich rozwoju.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dzieci | edukacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy