Nowy gatunek ślimaka w domowej kolekcji. Kobieta zbierała muszle przez 50 lat

Kurator Queensland Museum w Brisbane odkrył nowy gatunek ślimaka morskiego w domowej kolekcji pewnej Autralijki, która zbierała muszle z okolicznych plaż aż przez 50 lat. Nowoodkryty gatunek jest tak rzadki, że naukowcy jeszcze nie widzieli żywego okazu.

Kolekcja 200 tysięcy muszli należała do Thory WhiteheadBrisbane. Przez 50 lat zbierała ona napotkane w różnych środowiskach stanu Queensland muszle. Okazy pochodzą z lasów namorzynowych, piaszczystych plaż, z raf koralowych, ze skalnych klifów i wielu innych miejsc.

Kolekcja Australijki została przekazana przez jej rodzinę do Queensland Museum, aby nie tylko mogła być wystawiona w gablotach dla zwiedzających, ale również żeby przeprowadzić szczegółowe badania na znalezionymi muszlami. Zbiór Thory Whitehead jest jednym z największych, z jakim spotkali się muzealnicy.

Kiedy kurator muzeum, John Healy, miał okazję przyjrzeć się bogatej kolekcji, dostrzegł kilka muszli, których nie udało się przypasować do żadnego z istniejących gatunków ślimaków morskich. Okazało się, że muzealnik zetknął się z zupełnie nowym gatunkiem, który nazwano na cześć starszej kobiety - Amoria thorae.

Nowy gatunek jest znany tylko na podstawie kilku muszli zebranych w latach 70. XX wieku. Jeszcze nigdy nie widziano go na żywo.

John Healy nie kryje radości ze znaleziska. Żywi on również nadzieję na spotkanie żywego okazu morskiego ślimaka:

Wyniki wstępnych badań nad samą muszlą ślimaka zostały opublikowane na łamach czasopisma naukowego Memoirs of the Queensland Museum.

Przeczytaj też:

Jeden z przyrodniczych mitów obalony. Widzieliśmy go nawet w "Potopie"

RegioJet z Polski do Chorwacji. Pociągiem nad Morze Śródziemnomorskie?

Dowiedz się więcej na temat: ślimaki morskie