Odkryto początki wielu nowotworów. Winne jest wrzeciono mitotyczne

Naukowcy z Uniwersytetu w Warwick przeprowadzili badania, które rzucają nowe światło na kluczową przyczynę powstawania nowotworów podczas mitozy, jednego z rodzajów podziałów komórkowych. Odkrycie to może doprowadzić do opracowania nowych terapii przeciwnowotworowych.

Mitoza to proces podziału pośredniego jądra komórkowego, któremu towarzyszy precyzyjne rozdzielenie chromosomów do dwóch komórek potomnych. W jego wyniku powstają komórki, które dysponują materiałem genetycznie identycznym z komórką wyjściową.

Kluczowym elementem występującym podczas mitozy jest struktura zwana wrzecionem mitotycznym. Jeżeli nie działa prawidłowo, dwie powstałe komórki będą aneuploidalne, co oznacza, że nie będą miały prawidłowej liczby chromosomów - właśnie takie są komórki nowotworowe. Zrozumienie, jak i dlaczego powstają komórki aneuploidalne, jest kluczowe dla odkrycia tajemnic nowotworów.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Warwick pod kierownictwem prof. Stephena Royle'a znalazł rozwiązanie tego problemu. Uczeni odkryli, że niektóre chromosomy mogą się zgubić i uwięzić w plątaninie błon występujących w okolicy wrzeciona komórkowego, co uniemożliwia prawidłowy podział chromosomów i prowadzi do nieprawidłowych podziałów mitotycznych, które mogą powodować raka.

Zespół prof. Royle'a odkrycia dokonał, przeprowadzając swego rodzaju "operację" na żywych komórkach. Naukowcy wynaleźli sposób na usunięcie plątaniny błon, w których uwięzione są chromosomy. W rezultacie chromosomy zostały uratowane przez wrzeciono, co umożliwiło normalny, zdrowy podział komórki.

- Wielu naukowców zajmujących się podziałem komórek koncentruje się na wrzecionie: jak ono działa i dlaczego popełnia błędy w nowotworzeniu. W tej pracy przesunęliśmy punkt ciężkości i przyjrzeliśmy się błonom znajdującym się wewnątrz dzielących się komórek - powiedział prof. Stephen Royle z Uniwersytetu w Warwick.

Są to pierwsze badania łączące uwięzione chromosomy w tych błonach z czynnikiem ryzyka powstawania komórek nowotworowych. Zrozumienie tego ryzyka może prowadzić do skuteczniejszej profilaktyki nowotworowej.

Dowiedz się więcej na temat: Nowotwór | Onkologia | podział komórkowy