Pierwsze kontynenty na Ziemi pojawiły się wcześniej niż zakładano

Niewiele z nas zdaje sobie sprawę, że kilka miliardów lat temu całą Ziemię pokrywał wielki ocean. Najnowsza analiza wykazuje, iż pierwszy, większy, stabilny ląd zaczął pojawiać się nad powierzchnią wody już 3,3 miliarda lat temu, czyli o wiele wcześniej niż zakładała większość znanych nam opracowań naukowych.

Według najnowszych badań naukowych opublikowanych w czasopiśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences" pierwsze kratony, czyli spore części skorupy ziemskiej, zaczęły pojawiać się już około 3,3 miliarda lat temu, czyli o ponad 700 milionów lat wcześniej niż zakładano do tej pory.

Naukowcy poddali analizie skały osadowe pochodzące między innymi ze szczytu kratonu znajdującego się we wschodniej części Indii, czyli jednego z najstarszych obszarów na naszej planecie. Formacje z tego regionu zawierają mikroskopijne ziarna cyrkonu, dzięki którym oszacowano ich wiek.

Cyrkon (minerał) przyłącza do swojej sieci krystalicznej atomy uranu i toru, ale silnie odrzuca ołów. Dzięki znajomości szybkości rozpadu uranu na ołów i stosunku tych dwóch pierwiastków można z duża dokładnością oszacować wiek skały.

Badacze określili także wiek innych pradawnych obszarów. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że regiony Australii i Republiki Południowej Afryki również pojawiły się mniej więcej w tym samym czasie co wschodnie Indie.

Pierwsze kontynenty po setkach milionów lat ciągłej aktywności wulkanicznej naszej planety "wypłynęły" na powierzchnię, dzięki znaczącemu pogrubieniu się skorupy znajdującej się pod nim w skutek ruchów izostatycznych.

Pojawienie się pierwszych kontynentów było bez wątpienia kluczowym wydarzeniem w historii naszej planety. Dziś zajmują one obszar prawie 30 proc. jej powierzchni i ciężko wyobrazić sobie życie bez nich.

Dowiedz się więcej na temat: kontynent | Ziemia