Przyspieszone odtwarzanie wideo? Może dać zaskakujący efekt w nauce
Komu nie zdarzyło się podczas oglądania wideo na Youtube przyspieszyć prędkość jego odtwarzania? Okazuje się, że oglądając nagrania wykładów na uczelni ze zdwojoną prędkością, możemy nauczyć się równie dużo jak przy normalnym odtwarzaniu. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles przeprowadzili badania na swoich studentach, polecając im obejrzeć nagrania swoich wykładów.
Nowe badanie naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles pokazuje, że studenci zaskakująco dobrze zapamiętują informacje podczas oglądania nagrań z dwukrotnie większą prędkością odtwarzania.
Jak informuje Alan Castel, autor badania i profesor psychologii, istnieje jednak górna granica, powyżej której studenci zapamiętują już mniej niż przy standardowym oglądaniu nagrań.
W eksperymencie polecono 231 studentom obejrzeć dwa trwające kilkanaście minut filmy. Jeden był na temat Cesarstwa Rzymskiego, a drugi o wycenach nieruchomości. Studenci byli podzieleni na cztery grupy. Jedna oglądała wideo z normalną prędkością, druga z 1,5-krotną prędkością odtwarzania, trzecia z podwójną prędkością, a ostatnia z 2,5-krotną. Poinstruowano ich, aby nie zatrzymywali filmów i nie robili notatek w trakcie ich oglądania.