Szokujące odkrycie: Dzieci bardziej ufają robotom niż ludziom
Chyba każdy z nas widział choć jeden film o dzieciach zaprzyjaźniających się z robotami, co może sugerować, że najmłodsze pokolenia bardziej ufają maszynom niż człowiekowi. Ale czy to naprawdę możliwe?
Międzynarodowy zespół badawczy odkrył, że zjawisko to występuje nie tylko w fikcyjnym świecie, ale i rzeczywistości. W badaniu, w którym wzięło udział 111 dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wykazano, że te bardziej wierzą robotom i są bardziej wyrozumiałe, gdy maszyny popełniają błędy. A skąd w ogóle pomysł na to badanie?
Jako dzieci, gdy uczymy się o świecie, musimy przyswajać ogromną ilość nowych informacji i oddzielać fakty od fikcji, dlatego badacze odpowiedzialni za to nowe badanie chcieli zobaczyć, jak w bardzo młodym wieku odbierane są informacje z różnych źródeł. Postawili też pytanie, w jaki sposób dzieci wybierają, od kogo mają się uczyć, gdy mają do czynienia ze sprzecznymi zeznaniami.
Dzieci stawiają na roboty
Dzieci zostały podzielone na różne grupy, a następnie pokazano im filmy przedstawiające roboty i ludzi podczas oznaczania różnych przedmiotów - niektóre z nich były dzieciom znane, a inne zupełnie nie. Wiarygodność człowieka i robota próbowano wykazać poprzez nadanie znanym przedmiotom nieprawidłowych nazw, np. nazywając talerz łyżką. W ten sposób badacze mogli manipulować poczuciem dzieci, komu mogą ufać.
Choć wykazano, że zarówno ludzie, jak i roboty są równie wiarygodni, młodzi ludzie chętniej pytali roboty o nazwy nowych obiektów i akceptowali ich etykiety jako prawdziwe. Co więcej, dzieci częściej faworyzowały roboty, gdy pytano ich o to, z kim podzieliłyby się sekretami, z kim chcieliby się zaprzyjaźnić i kogo chcieliby mieć jako nauczycieli.
Poglądy dzieci na temat agentów popełniających błąd również się różniły: jako osobę celowo wykonującą pewne czynności wybrano zawodnego człowieka, a nie robota popełniającego błędy. Odkrycia te sugerują, że postrzeganie przez dzieci wiarygodności robota jest odmienne od oceny jego przydatności jako partnera interakcji społecznych i postrzeganej przez niego sprawczości
Roboty będą uczyć dzieci?
Występowały indywidualne różnice w odpowiedziach: starsze dzieci bardziej ufały ludziom niż młodsze, ale tylko wtedy, gdy wykazano, że robot jest zawodny w porównaniu z człowiekiem. Podsumowując, wyniki pokazały, że dzieci uważały, że niezawodne roboty są bardziej godne zaufania niż niezawodni ludzie.
Jednym z obszarów, w którym te badania mogą być przydatne, jest edukacja, zwłaszcza w świecie, w którym dzieci są coraz bardziej otoczone technologią. Naukowcy nie pytali o to, dlaczego dzieci uważały, że robotom można ufać bardziej niż ludziom. Co więcej, interakcje wideo nie zawsze dokładnie odzwierciedlają interakcje w świecie rzeczywistym, dlatego w celu potwierdzenia wyników potrzebne jest badanie obejmujące interakcje na żywo.
Co dokładnie takiego jest w robocie, co sprawia, że jest on preferowany, pozostaje otwartym pytaniem