Szokujące odkrycie: Dzieci bardziej ufają robotom niż ludziom

Chyba każdy z nas widział choć jeden film o dzieciach zaprzyjaźniających się z robotami, co może sugerować, że najmłodsze pokolenia bardziej ufają maszynom niż człowiekowi. Ale czy to naprawdę możliwe?

Dzieci stawiają na roboty. Mają do nich więcej zaufania niż do ludzi
Dzieci stawiają na roboty. Mają do nich więcej zaufania niż do ludzi123RF/PICSEL

Międzynarodowy zespół badawczy odkrył, że zjawisko to występuje nie tylko w fikcyjnym świecie, ale i rzeczywistości. W badaniu, w którym wzięło udział 111 dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wykazano, że te bardziej wierzą robotom i są bardziej wyrozumiałe, gdy maszyny popełniają błędy. A skąd w ogóle pomysł na to badanie?

Jako dzieci, gdy uczymy się o świecie, musimy przyswajać ogromną ilość nowych informacji i oddzielać fakty od fikcji, dlatego badacze odpowiedzialni za to nowe badanie chcieli zobaczyć, jak w bardzo młodym wieku odbierane są informacje z różnych źródeł. Postawili też pytanie, w jaki sposób dzieci wybierają, od kogo mają się uczyć, gdy mają do czynienia ze sprzecznymi zeznaniami.

Dzieci stawiają na roboty

Dzieci zostały podzielone na różne grupy, a następnie pokazano im filmy przedstawiające roboty i ludzi podczas oznaczania różnych przedmiotów - niektóre z nich były dzieciom znane, a inne zupełnie nie. Wiarygodność człowieka i robota próbowano wykazać poprzez nadanie znanym przedmiotom nieprawidłowych nazw, np. nazywając talerz łyżką. W ten sposób badacze mogli manipulować poczuciem dzieci, komu mogą ufać.

Choć wykazano, że zarówno ludzie, jak i roboty są równie wiarygodni, młodzi ludzie chętniej pytali roboty o nazwy nowych obiektów i akceptowali ich etykiety jako prawdziwe. Co więcej, dzieci częściej faworyzowały roboty, gdy pytano ich o to, z kim podzieliłyby się sekretami, z kim chcieliby się zaprzyjaźnić i kogo chcieliby mieć jako nauczycieli.

Poglądy dzieci na temat agentów popełniających błąd również się różniły: jako osobę celowo wykonującą pewne czynności wybrano zawodnego człowieka, a nie robota popełniającego błędy. Odkrycia te sugerują, że postrzeganie przez dzieci wiarygodności robota jest odmienne od oceny jego przydatności jako partnera interakcji społecznych i postrzeganej przez niego sprawczości
piszą badacze.

Roboty będą uczyć dzieci?

Występowały indywidualne różnice w odpowiedziach: starsze dzieci bardziej ufały ludziom niż młodsze, ale tylko wtedy, gdy wykazano, że robot jest zawodny w porównaniu z człowiekiem. Podsumowując, wyniki pokazały, że dzieci uważały, że niezawodne roboty są bardziej godne zaufania niż niezawodni ludzie.

Jednym z obszarów, w którym te badania mogą być przydatne, jest edukacja, zwłaszcza w świecie, w którym dzieci są coraz bardziej otoczone technologią. Naukowcy nie pytali o to, dlaczego dzieci uważały, że robotom można ufać bardziej niż ludziom. Co więcej, interakcje wideo nie zawsze dokładnie odzwierciedlają interakcje w świecie rzeczywistym, dlatego w celu potwierdzenia wyników potrzebne jest badanie obejmujące interakcje na żywo.

Co dokładnie takiego jest w robocie, co sprawia, że jest on preferowany, pozostaje otwartym pytaniem
podsumowują badacze.
Rolnictwo przyszłości. Białko wytwarzane w laboratorium niemal „z powietrza”AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas