Tajemnicze geody zachwycają i budzą zdumienie. Nowe ustalenia badaczy

Dzięki szczegółowym analizom naukowcy rozwikłali zagadkę niesamowitych formacji, których złoża znajdują się w Ameryce Południowej. Geody ametystowe z Urugwaju od lat fascynują swoją wielkością i pięknem, ale skrywały też tajemnicę, która frapowała badaczy.

Uczeni z Uniwersytetu Georga Augusta w Getyndze rozwikłali zagadkę ogromnych geod ametystowych z Urugwaju. /Uniwersytet Georga Augusta w Getyndze /materiał zewnętrzny

Budzą zachwyt i zdumienie, a przy tym są bardzo tajemnicze - tak można określić niezwykłych rozmiarów geody ametystowe, które znaleziono w Urugwaju.

Nowe badania geologiczne rzucają światło na zagadkę powstawania urugwajskich geod ametystowych, które do tej pory stanowiło wielką niewiadomą.

Niezwykłe naturalne formacje budzą podziw i zdumienie

Ametyst to odmiana kwarcu, a geody to puste przestrzenie skalne "przyozdobione" w środku minerałami, np. kryształami kwarcu, w tym właśnie ametystem. Urugwaj znany jest z odnajdywania tam wspaniałych gigantycznych geod ametystowych o niezwykłe intensywnej fioletowej barwie.

Urugwajskie złoża zostały uznane za jedno ze 100 najważniejszych miejsc dziedzictwa geologicznego na świecie, co podkreśla ich wartość naukową i przyrodniczą. Choć od lat formacje tego typu zachwycają naukowców, pasjonatów i miłośników piękna natury, to nie do końca wiadomo było, jak powstały.

Naukowcy rozwiązali zagadkę gigantycznych geod z Urugwaju

Zespół badawczy kierowany przez Uniwersytet Georga Augusta w Getyndze zbadał teraz geody ametystowe z Urugwaju, które zostały znalezione w schłodzonych strumieniach lawy pochodzących z pierwotnego rozpadu superkontynentu Gondwany.

Naukowcy przeprowadzili szeroko zakrojone badania geologiczne w ponad 30 aktywnych kopalniach, analizując minerały, wodę znajdującą się w geodach i wody gruntowe. Korzystali przy tym z zaawansowanych technik, takich jak mikrotermometria, nukleacja i geochemia izotopów. Zespół dał dzięki temu nowe spojrzenie na to, jak powstały te cenne geody.

Urugwaj słynie z geod ametystowych. Badacze poznali ich tajemnice

Naukowcy odkryli, że wspaniałych rozmiarów geody ametystowe powstały w niespodziewanie niskich temperaturach krystalizacji - wynoszących zaledwie zaskakujące 15-60°C.

Precyzja i dokładność nowych technik badawczych pozwoliły nam z pewnością oszacować temperaturę i skład mineralizujących komponentów - powiedziała Fiorella Arduin Rode, główna autorka i doktorantka w Centrum Geologii Uniwersytetu w Getyndze. - Nasze odkrycia potwierdzają hipotezę, że ametysty krystalizowały w niskich temperaturach i brały w tym udział płyny podobne do wód gruntowych.

Ekspertka zaznaczyła, że rozwikłanie tej zagadki powstawania ogromnych geod jest kluczowe dla ulepszenia technik ich eksploatacji, które obecnie nie pozwalają na szybkie i bezproblemowe wydobycie geod.

Badania opisujące nowy model powstawania niezwykłych geod opublikowano na łamach "Mineralium Deposita".

Dowiedz się więcej na temat: geologia