Głęboko pod Pacyfikiem odkryto tajemniczy obszar. "Niczym skamieniały odcisk"

Dzięki innowacyjnym badaniom prowadzonym na Oceanie Spokojnym naukowcy odkryli obszar, który jest „niczym skamieniały odcisk pradawnego kawałka dna morskiego” z czasów, gdy na Ziemi żyły dinozaury. Odkrycie to skłania naukowców do dalszego badania Pacyfiku, by odkryć tajemnice przeszłości naszej planety.

Pod dnem Pacyfiku odnaleziono niezwykły obszar. /balinature /123RF/PICSEL

Naukowcy z Uniwersytetu w Maryland odkryli, że pod Pacyfikiem istnieje zagadkowy obszar. Znajduje się on w strefie Grzbietu Wschodniopacyficznego, czyli w miejscu granicy płyt tektonicznych na dnie tej części Oceanu Spokojnego.

Badacze przyjrzeli się wcześniej niezbadanemu fragmentowi dna morskiego, wykorzystując do tego innowacyjne metody obrazowania. Chcieli w ten sposób dosłownie zajrzeć do wnętrza Ziemi. To, co udało im się tam znaleźć, rzuca nowe światło na funkcjonowanie naszej planety i to, jak jej powierzchnia zmieniała się na przestrzeni milionów lat.

Pod dnem oceanu skrywał się "skamieniały odcisk"

Zespół naukowców pod przewodnictwem geologa Jingchuan Wanga był w stanie zajrzeć w głąb Ziemi dzięki badaniu geofizycznemu metodą sejsmiczną. Wyniki oparte na pomiarze i analizie sztucznie wygenerowanych fal sejsmicznych w ośrodku skalnym pozwoliły wykryć niezwykle masywny obszar ok. 410-660 km pod powierzchnią naszej planety.

Ten gruby obszar jest niczym skamieniały odcisk pradawnego kawałka dna morskiego, który został wchłonięty przez Ziemię około 250 milionów lat temu - powiedział Wang. - Daje nam to wgląd w przeszłość Ziemi, jakiej nigdy wcześniej nie widzieliśmy - dodał.