W kulturze Wari używali halucynogenów, aby utrzymać dominację polityczną

Wyniki najnowszych badań opublikowanych przez międzynarodowy zespół archeologów ujawniły, że elita polityczna ludności Wari zamieszkującej Peru ponad tysiąc lat temu używała alkoholu z dodatkiem środków halucynogennych. Dzięki tej metodzie nie tylko wzmacniano relacje plemienne, ale również utrzymywano dominację polityczną na ogromnym terytorium przez kilkaset lat.

Wari zbudowali swoje imperium na terenie dzisiejszego Peru i rządzili tym obszarem w okresie od 600 do 1000 roku n.e. Ich państwo istniało jeszcze przed kulturą Inków.

W latach 2013-2017 międzynarodowy zespół archeologów prowadził wykopaliska na stanowisku Quilcapampa w południowym Peru. Odkryto wówczas, że przedstawiciele kultury Wari używali nasion z drzewa Vilca i łączyli je z popularnym napojem alkoholowym dla tych terenów, czyli chichą.

Drzewo Vilca, czyli Anadenanthera colubrina, należy do rodziny bobowatych. Rośnie tylko w Ameryce Południowej i rejonie Karaibów. Uznawane jest za enteogen, czyli roślinę, której nasiona zawierają substancje psychoaktywne indukujące mistyczne i duchowe doświadczenie. Nasion używa się między innymi w rytuałach i ceremoniach uzdrawiania.

Kultura Wari i używanie stymulantów

Podczas wykopalisk znaleziono nasiona Vilca wraz z fragmentami ceramiki. Starsze badania archeologiczne potwierdziły już, że Wari nie stronili od picia chichy, ale to odkrycie dostarczyło zaskakującej informacji, że alkohol mieszali z substancjami psychoaktywnymi.

Jak interpretują to odkrycie naukowcy, elita Wari, podczas licznych biesiad, częstowała swoich gości chichą z dodatkiem nasion Vilca, żeby zademonstrować swoją władzę społeczną, ekonomiczną i polityczną.

- Wari dodawali substancji do alkoholu, żeby zaimponować gościom. Wprowadzało to ich w trans i powodowało przyjemne uczucie, z jakim nigdy wcześniej się nie spotykali. Takie doświadczenie tworzyło relację z nieodwzajemnionym długiem. W ten sposób cementowała się więź pomiędzy elitą Wari a mieszkańcami - powiedział Matthew Biwer, adiunkt archeologii z Dickinson College w Pensylwanii.

Rządy Wari. Nie wiadomo, dlaczego upadły

Okazuje się, że przedstawiciele kultury Wari byli jedynymi, którzy w taki sposób stosowali nasiona Vilca. W kulturze Inków używanie środków halucynogennych nie było tak rozpowszechnione.

Naukowcy poznali sposób w jaki władze Wari utrzymywały swoje rządy przez 400 lat, ale nadal nieodgadnionym jest, dlaczego ta kultura upadła. Wstępnie badacze sądzą, że doprowadziły do tego zmiany klimatyczne, w tym postępująca susza.

Wyniki badań archeologicznych zostały opublikowane we wtorek na łamach czasopisma naukowego Antiquity.

Dowiedz się więcej na temat: Archeologia | Peru