Związek obecny w ziołach i owocach może pomóc w walce z parkinsonem

Naukowcy odkryli, że farnezol, naturalny składnik wielu ziół, owoców i grzybów, może być skutecznym orężem w walce z chorobą Parkinsona. Odwraca uszkodzenia neuronów, co może być obiecującym prognostykiem dla przyszłych terapii.

Białko o nazwie PARIS spowalnia produkcję innego białka, które normalnie chroni neurony i wytwarza dopaminę. Jest zatem kluczowym czynnikiem wywołującym chorobę Parkinsona. Naukowcy z Johns Hopkins Medicine mają dowody, które potwierdzają, że farnezol dezaktywuje białko PARIS i zapobiega utracie funkcji neuronów.

Uczeni pod kierownictwem dr Teda Dawsona poszukiwali związków stymulujących produkcję białka PGC-1α, które chroni neurony i produkuje dopaminę. Naukowcy zidentyfikowali wiele związków chemicznych o potencjalnym działaniu terapeutycznym, ale postanowili skupić się na farnezolu.

Myszom podawano pokarmy zawierające farnezol, a grupą kontrolną były gryzonie, które przez tydzień były na innej diecie. Następnie zwierzętom podano alfa-synukleinę, białko związane z efektami choroby Parkinsona w mózgu. Zespoł Dawsona we wcześniejszych badaniach odkrył, że alfa-synukleina może przemieszczać się z jelit do mózgu.

Myszy, które spożywały farnezol, lepiej radziły sobie z testami siły i koordynacji, których celem jest ocena objawów choroby Parkinsona. Co więcej, miały dwa razy więcej zdrowych neuronów dopaminowych niż zwierzęta, które były na zwykłej diecie. Myszy karmione farnezolem miały o 55 proc. większą ekspresję PGC-1α.

Potwierdzono, że farnezol przyłącza się do białka PARIS i zmienia jego kształt w taki sposób, aby uniemożliwić mu interferencję z PGC-1α. Naukowcy nie są zaskoczeniu pozytywnym wpływem farnezolu na neurony. Teraz mają ruszyć badania skupiające się na inhibitorach PARIS, które mogą być pomocne w opracowaniu przyszłych leków na chorobę Parkinsona.