Ulubione notebooki Polaków
Jakich laptopów poszukują Polacy? Którzy producenci cieszą się największym uznaniem, jaki powinien być notebook idealny i ile powinien kosztować? Przedstawiamy raport o sprzedaży notebooków w 2009 roku.
Zgodnie z przewidywaniami, miniony rok nie był łatwy dla producentów laptopów. Po względnie dobrym I kwartale, kolejne dwa przyniosły wyraźny spadek potencjalnego popytu na komputery przenośne. Tradycyjnie dobry ostatni kwartał przyniósł jednak wzrost potencjalnego popytu o 10 proc. w stosunku do dobrego I kwartału.
Badanie predyspozycji klientów przeprowadzono na podstawie zapytań w porównywarce Skąpiec.pl. Badaniem objęte zostały 4 kwartały 2009 roku uwzględniając preferencje konsumentów w zakresie matrycy, procesora, pojemności dysku twardego, pamięci RAM a także marki. Odrębną analizowaną kategorią był poziom cen notebooków.
Rok konsolidacji?
Pomimo, że czołówka prezentuje się identycznie jak rok wcześniej, nastąpiło wyraźne spłaszczenie różnic pomiędzy liderem, a kolejnymi miejscami w naszym rankingu. Najbardziej poszukiwaną marką był w minionym roku sprzęt firmy Asus (18,93 proc. zapytań), wiceliderem był HP (18,78 proc.), zaś kolejne miejsca zajęły Toshiba (14,96 proc.), Acer (10,45 proc.) i Lenovo (10,16 proc.).
Wyraźnie pokazuje to brak zróżnicowania oferty poszczególnych producentów zarówno pod względem technologii (dominacja Intela) jak i wzornictwa (wszechobecny lakier fortepianowy). W tej sytuacji podstawowym kryterium wyboru staje się cena i w dalszej kolejności marketingowa siła marki.
Nadal dominuje mainstream Laptop uniwersalny - to wciąż najczęstsze wskazanie internautów. Podobnie jak w poprzednim roku szukamy zatem niedrogiego sprzętu, z wyświetlaczem o przekątnej 15,4 cali z nieco większym dyskiem (250GB) i pamięcią (2-4 GB) która zaspokoi wymagania najnowszych systemów operacyjnych. Takiego sprzętu poszukuje blisko 60 proc. badanych.
Zgodnie z przewidywaniami, hitem minionego roku okazały się netbooki, które cieszyły się zainteresowaniem 13 proc. internautów - zdecydowanie większym niż subnotebooki o przekątnej ekranu 12 cali (2,8 proc.) czy nieco większe 13,3 calowe modele (5,2 proc. wskazań). Co ciekawe, laptopy największe - powyżej 17 cali - zainteresowały prawie 15 proc. badanych internautów.
Wygrani i przegrani
W czasach spowolnienia gospodarczego i presji cenowej większość producentów nie wykazuje skłonności do odważnych premier, a wygrywają ci, którzy mają atrakcyjne portfolio i konkurencyjne ceny. Stąd zapewne umocnienie się liderów rynku i wyrównanie stawki.
Spektakularnych zmian nie było, choć na uwagę zasługuje wzrost zainteresowania sprzętem Dell i minimalny spadek Samsunga. Po rozstaniu z Siemensem firma Fujitsu nadal nie zdołała odzyskać utraconej pozycji wzbudzając zainteresowanie zaledwie 2,15 proc. badanych.
Intel rządzi
Pozycja firmy Intel na rynku komputerów przenośnych jest nadal dominująca. Dzięki wprowadzeniu nowych procesorów Atom i serii CULV powiększyła ona stan posiadania. Już ponad 90 proc. zapytań dotyczyło właśnie procesorów tej firmy. Pomimo pojawienia się nowości nadal największym zainteresowaniem cieszyły się procesory Core 2 Duo. Udziały w liczbie zapytań pozostałych procesorów pozostawały na podobnych poziomach, przy czym zainteresowanie procesorem Turion konkurencyjnej firmy AMD ustabilizowało się na poziomie 6 proc .
Wciąż niskie ceny
Pomimo wahań kursu złotego miniony rok nie przyniósł istotnych podwyżek w segmencie laptopów. Co więcej, pojawiły się nawet wyprzedaże na których można byłoby nabyć sprzęt o przyzwoitych parametrach technicznych poniżej 1500 zł.
Nadal więc granicą od której spada zainteresowanie notebookiem jest cena 4000 zł. Laptopy w cenie powyżej 4500 zł praktycznie są marginesem rynku. Patrząc na cały okres badania, największym zainteresowaniem cieszyły się notebooki w przedziale cenowym 1400-2000 zł.
Prognoza na 2010
Obecny rok pomimo wciąż niepewnej sytuacji gospodarczej, z uwagi na pojawienie się nowych technologii, może przynieść ożywienie na rynku. Możemy spodziewać się np. premier nowych procesorów Atom, upowszechnienia lekkich, pełnowartościowych notebooków CULV, pojawienia się tabletów i urządzeń MID oraz Upowszechnienia mobilnych wersji procesorów core i5 i i7
Najbardziej pożądanymi notebookami będą urządzenia firm Asus, HP i Toshiba w cenie poniżej 3000 zł z procesorem Core 2 Duo T7500 (2,2 GHz), matrycą 15,4 cala (1440x900), dyskiem twardym 250-320 GB i pamięcią RAM 2-4 GB.