Wymierająca technologia telefoniczna
Transmisja głosu rozumiana, jako tradycyjne telefonowanie odchodzi do historii. Jest to skutkiem faktycznego przejęcia funkcji przez technologie mobilne. Nawyki Polaków zostały w tym kontekście zbadane przez Interactive Intelligence. Zachowania Polaków różnicują się z wiekiem ale badanie przynosi więcej interesujących wyników.
Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wykonał badanie nawyków komunikacyjnych Polaków z tzw. pokolenia Y (18-31 lat) w porównaniu ze starszymi pokoleniami - pokoleniem X (32-46 lat) i pokoleniem baby boomers (47-55). Spośród wszystkich wykorzystywanych w komunikacji międzyludzkiej narzędzi, zmiany pokoleniowe w największym stopniu dotyczą telefonii tradycyjnej. Telefon stacjonarny jest uważany za niezbędny przez ok. 70 proc. respondentów w wieku powyżej 47 lat, ale już tylko 30 proc. osób z pokolenia Y podziela tę opinię. Spada również wykorzystanie tego kanału komunikacji przez młodsze pokolenia w kontaktach prywatnych i służbowych (ok. 80 proc. w pokoleniu baby boomers, tylko 60 proc. w pokoleniu Y) oraz w kontaktach typu klient - firma (ok. 80 proc. wśród respondentów powyżej 47 lat, tylko 47 proc. w najmłodszym pokoleniu).
Deklaratywne 90 proc.
Telefon komórkowy to narzędzie zdecydowanie najczęściej wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej przez wszystkich Polaków niezależnie od wieku. Powyżej 90 proc. respondentów z każdego pokolenia deklaruje wykorzystanie komórki do rozmów ze znajomymi oraz usługodawcami. W kontaktach prywatnych również jednym z najbardziej popularnych narzędzi jest wysyłanie wiadomości sms/mms.
Socmedia
Rzeczywiście popularność portali społecznościowych, forów internetowych i czatów wzrasta dynamicznie w młodych pokoleniach w przypadku kontaktów prywatnych. Niemal 70 proc. młodych deklaruje korzystanie z sieci społecznościowych - w stosunku do niecałych 30 proc. z pokolenia baby boomers. Wykorzystanie czatów rośnie z 15 proc. wśród osób starszych do prawie 40 proc. w pokoleniu Y.
Słaby biznes na Fejsbuku
W Polsce nie obserwujemy promowanego za oceanem trendu, związanego z zastosowaniem nowych kanałów komunikacji do celów biznesowych. W kontaktach służbowych wykorzystanie portali społecznościowych pozostaje na poziomie 14 - 21 proc. Aktywność na forach i czatach online jest jeszcze bardziej znikoma. W kontaktach typu klient - firma obserwujemy, co prawda wzrost wykorzystania powyższych narzędzi w młodszych pokoleniach, ale ich popularność wciąż nie jest znacząca - 3 proc do 14 proc w stosunku do rozmów na czacie, 9 proc do 16 proc w przypadku portali społecznościowych oraz 6 proc do 17 proc dla forów internetowych.
Rozwój nowych kanałów komunikacji nie wpływa na zanik kontaktów osobistych. Wszyscy respondenci uznali spotkania osobiste za najbardziej niezbędną formę kontaktów z ludźmi. W kontaktach prywatnych, służbowych czy kontaktach z usługodawcami, spotkania osobiste wciąż są najczęściej stosowaną formą komunikacji, walcząc o palmę pierwszeństwa jedynie z telefonią mobilną.