Biegun niedostępności zdobyty. Dokonał tego statek wycieczkowy

Francuski wycieczkowiec ekspedycyjny (przygotowany do odwiedzania regionów polarnych) zdobył niedawno obszar opisany na początku XX w. Dotychczas nie dotarł tam żaden statek.

Francuski statek Le Commandant Charcot przepływa przez pole lodowe, podczas gdy załoga francuskiego okrętu marynarki wojennej Rhone prowadzi operacje małych łodzi 23 czerwca 2024 r. Ćwiczenia były częścią operacji Tugaalik, międzynarodowej operacji wzmacniającej relacje i zdolności morskie w regionie arktycznym.
Francuski statek Le Commandant Charcot przepływa przez pole lodowe, podczas gdy załoga francuskiego okrętu marynarki wojennej Rhone prowadzi operacje małych łodzi 23 czerwca 2024 r. Ćwiczenia były częścią operacji Tugaalik, międzynarodowej operacji wzmacniającej relacje i zdolności morskie w regionie arktycznym.

Statek wycieczkowy należący do firmy Ponant jako pierwszy dotarł 12 września do północnego bieguna niedostępności. To kamień milowy w historii żeglugi.

Podróż odbywała się trasą polarną z Nome na Alasce do Longyearbyen na Spitsbergenie. Po osiągnięciu niedostępnego dotąd obszaru, 13 września statek przepłynął także przez biegun magnetyczny, a 15 września - geograficzny biegun północny.

Miejsce, gdzie żaden statek nie dopłynął

Północny biegun niedostępności został po raz pierwszy opisany w 1909 r. przez rosyjskiego polarnika Aleksandra Kołczaka. Hubert Wilkins po raz pierwszy przeleciał nad tym obszarem w 1927 roku, ale nikt nigdy nie dopłynął do tego miejsca. Choć wiedziano o istnieniu tego obszaru, to do 2013 r. nie ustalono dokładnych współrzędnych. Wówczas Jim McNeil z pomocą NASA i satelitów dokładnie określił tajemnicze miejsce, którego współrzędne to:  85°48' N, 176°09' E. Znajduje się 1465 km od Utqiasuk na Alasce, 1390 km od Ziemi Franciszka Józefa w Rosji i 1070 km od Wyspy Ellesmere'a w Kanadzie.

Dotarcie do północnego bieguna niedostępności to moment niezwykłej intensywności. Przede wszystkim jest to zbiorowa przygoda, która stała się możliwa dzięki pasji i doświadczeniu Ponanta
powiedział kapitan Étienne Garcia cytowany przez serwis maritime-executive.com.

Le Commandant Charcot: Statek do zadań specjalnych

Statek Le Commandant Charcot to wycieczkowiec ekspedycyjny (przygotowany do odwiedzania regionów polarnych). Został nazwany na cześć Jeana-Baptiste'a Charcota - francuskiego lekarza, żeglarza i badacza obszarów polarnych. Le Commandant Charcot może zabrać na pokład 245 pasażerów i 215 członków załogi. Ta jednostka zaprojektowana jest specjalnie w celu odbywania ekstremalnych wypraw. Teraz zabrał na pokład 20-osobowy międzynarodowy zespół naukowców, którzy zbierali dane na temat tego obszaru Arktyki. Ze względu na wszechstronne wykorzystanie jednostki, na pokładzie znajdziemy dwie restauracje, spa, a także laboratorium.

Posiada hybrydowy silnik zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG) i akumulatory elektryczne o pojemności 5 MWh, które mogą na krótko napędzać statek bez uruchamiania silników. Jednostka została zbudowana w 2020 r., próby morskie przeszła w Arktyce w czerwcu 2021 r., a już we wrześniu podczas wyprawy osiągnęła geograficzny biegun północny. W 2021 r. wycieczkowiec wyruszył na Morze Weddella i Półwysep Antarktyczny, umożliwiając pasażerom podziwianie całkowitego zaćmienia Słońca. W 2022 r. Le Commandant Charcot pomagał brytyjskiemu statkowi badawczemu RRS Sir David Attenborough, gdy napotkał trudne warunki lodowe na Antarktydzie.

- Koniec sezonu planowany jest tuż przed świętami Bożego Narodzenia. W zimowej aurze 15 grudnia Port Gdańsk będzie gościć Le Commandant Charcot, jednostkę pływającą pod francuską banderą - informowali jeszcze w kwietniu przedstawiciele Portu Gdańsk.

Źródła: maritime-executive.com, marinelink.com, portgdansk.pl, gospodarkamorska.pl, Wikipedia

SpaceX "Polaris Dawn": Jared Isaacman pierwszym prywatnym obywatelem w przestrzeni kosmicznejAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas