Loty z Modlina słabną. Kiepska pozycja lotniska

Najnowsze dane dotyczące obsłużonych pasażerów w kwietniu tego roku nie napawają optymizmem. Jak się okazuje, port lotniczy Warszawa-Modlin zanotował duży spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Co jest powodem takiego stanu rzeczy?

Port lotniczy Warszawa-Modlin, czyli drugie lotnisko Warszawy.
Port lotniczy Warszawa-Modlin, czyli drugie lotnisko Warszawy.Piotr BLAWICKI/East NewsEast News

Modlin coraz mniejszy

Zmniejszanie liczby pasażerów na warszawskim Modlinie dało się zaobserwować już jakiś czas temu. W zasadzie od kilku miesięcy spadają miesięczne wyniki, które w porównaniu od odpowiadających im miesiącom z ubiegłego roku prezentują się blado. Teraz jednak pojawiły się dane za kwiecień i trzeba przyznać, że jest naprawdę nieciekawie.

W ubiegłym miesiącu drugie lotnisko Warszawy, czyli Warszawa-Modlin obsłużyło 229 tysięcy pasażerów. To spadek aż o 27% względem kwietnia poprzedniego roku, gdy przez port przewinęło się ponad 315 tysięcy osób. Co jest powodem takiego stanu rzeczy? W głównej mierze chodzi o wysokość opłat lotniskowych i de facto konflikt z jednym z przewoźników.

Modlin kontra Ryanair

Problem rozpoczął się mniej więcej w momencie decyzji władz portu o podniesieniu opłat lotniskowych. Tym sprzeciwiał się Ryanair. Irlandzki przewoźnik, chcąc dbać o własny interes, nie chciał zgodzić się na wyższe stawki, które miały go dotknąć w największej mierze, jako największej linii operującej z mazowieckiego lotniska. Rozpoczął się wówczas swego rodzaju konflikt między przewoźnikiem a zarządzającymi portem. Ten trwa do dziś, a jednym z jego aspektów było ograniczenie oferowanych tras na pokładach samolotów popularnej linii.

Irlandzki operator jakiś czas temu poinformował o ograniczeniu zimowego rozkładu z Modlina aż o 20%. Co więcej, lotnisko straciło też jeden ze zbazowanych tam Boeingów, co miało być mocnym ciosem dla jego wyników i, jak widać, tak też się stało. Modlin okazał się być jedynym polskim lotniskiem, które w ostatnich miesiącach traciło - wszystkie inne większe porty, jak Kraków, Poznań, Wrocław czy Katowice zyskały nowe trasy na lato 2024.

Nie da się ukryć, że port lotniczy Warszawa-Modlin stoi tanimi liniami - a konkretniej linią Ryanair, która odpowiada za praktycznie wszystkie połączenia regularne, poza czarterowymi.

Co dalej z Modlinem?

Już niejednokrotnie dochodziło do wymiany argumentów między stronami. Władze lotniska uważają, że Ryanair chciałby latać prawie jak za darmo i wykorzystuje do tego swoją dominującą pozycję. Linie lotnicze natomiast oskarżają włodarzy portu o nieracjonalne działania, które w efekcie spowodują ograniczanie siatki połączeń.

Problemem jest w tym wypadku oczywiście duże powiązanie działalności portu z tanim przewoźnikiem, który na swój sposób nie ma tam konkurencji.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas