Niemożliwe, że to nie spada! One Za'abeel to triumf inżynierii

Dubaj doczekał się właśnie kolejnego niewiarygodnego budynku, a mowa o One Za'abeel zaprojektowanym przez japońskie studio architektoniczne Nikken Sekkei, który wyróżnia się długim poziomym mostem łączącym dwa wieżowce.

Ta konstrukcja wyróżnia się nawet w Dubaju. Inżynierowie wspięli się na wyżyny
Ta konstrukcja wyróżnia się nawet w Dubaju. Inżynierowie wspięli się na wyżynyNikken Sekkeimateriały prasowe

Dubaj jest pełen przyciągających wzrok drapaczy chmur, ale nawet na tym tle ukończony właśnie One Za'abeel mocno się wyróżnia. Projekt przybiera formę dwóch sąsiadujących ze sobą wież o wysokości 235 i 305 metrów, "wyrastających" z dużego płaskiego budynku z zielonym dachem, które podtrzymują poziomą sekcję mostu o nazwie The Link, tworząc tym samym najdłuższy wspornik na świecie. Mierzy on 230 metrów długości, z czego 66 metrów to część wystająca poza budynki i zawieszony jest nad ruchliwą autostradą na wysokości 100 metrów.

The Link dosłownie unosi się w powietrzu

Na szczycie kompleksu Link znajdują się basen typu "infinity" oraz punkty widokowe, z których roztacza się przepiękny widok na miasto, w tym najwyższy budynek na świecie, czyli mierzące 828 m wysokości Burdż Chalifa. W jego wnętrzu znajdują się kolejne punkty widokowe, a także restauracje i strefy wypoczynkowe, a służy też oczywiście jako łącznik między wieżowcami. I chociaż efekt jest piorunujący, to jak przekonują projektanci, jego osiągnięcie było prawdziwym architektonicznym wyzwaniem.

Pozioma sekcja była wyzwaniem, podnosili ją na miejsce 12 dni
Pozioma sekcja była wyzwaniem, podnosili ją na miejsce 12 dniNikken Sekkeimateriały prasowe
Na wysokości 100 metrów, nad ruchliwą autostradą - to dopiero widoki
Na wysokości 100 metrów, nad ruchliwą autostradą - to dopiero widokiNikken Sekkeimateriały prasowe

Dwie wieże z Dubaju

Oba drapacze chmur zostały na przykład celowo zbudowane z lekkim nachyleniem, aby po przyspawaniu łącznika, jego dodatkowy ciężar stopniowo przywracał wieże do pionu. Co więcej, The Link musiał zostać podzielony na dwie części przed umieszczeniem na miejscu, co odbywało się za pomocą hydraulicznego systemu podnoszenia wyposażonego w aż 24 podnośniki.

Mówimy bowiem o konstrukcji, która waży łącznie ponad 9,2 tys. ton. Pierwszy odcinek, ważący około 8500 ton, był podnoszony na wysokość 100 metrów w ciągu 12 dni, a drugi, ważący 900 ton, wymagał czterodniowej procedury.

66-metrowy wspornik jest obecnie najdłuższym na świecie, tworząc iluzję unoszenia się w powietrzu. Został on stworzony przy użyciu solidnego systemu konfiguracji rurowej, którego główne stalowe elementy ułożone są we wzór sieci rombowej
wyjaśniają architekci.

Co ciekawe, One Za'abeel nie jest jednak pierwszym drapaczem chmur wykorzystującym konstrukcję poziomą, bo wystarczy tylko wspomnieć o równie imponującym chińskim Raffles City Chongqing i singapurskim Marina Bay Sands (oba zaprojektowane przez Moshe Safdiego).

Kosmos będzie źródłem surowców? Polskie projekty w tym pomogąINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas