Rozdają zabytkowe latarnie morskie. Trzeba spełnić jeden warunek

Jeżeli marzy ci się nowe życie w odosobnionym miejscu, to właśnie nadarzyła się taka okazja. Amerykańskie General Services Administration ogłasza rekordową liczbę latarni morskich gotowych do oddania. Jak co roku oferowane są latarnie, które zostały wyłączone z użytku ze względu na rozwój nowych technologii nawigacji. Do wzięcia są prawdziwe perełki z niepowtarzalnymi widokami.

Latarnia morska Nobska, Falmouth (Woods Hole), Massachusetts
Latarnia morska Nobska, Falmouth (Woods Hole), Massachusettsletfluis123RF/PICSEL

Program ochrony latarni morskich

Rok do roku, czyli od czasu uchwalenia przez Kongres ustawy o ochronie historii i dziedzictwa latarni morskich w 2000 roku, organizowany jest proces przekazywania latarni odpowiednim podmiotom, firmom bądź prywatnym osobom. Jeżeli nowy właściciel nie zostanie znaleziony na zasadach programu przekazania zabytku, latarnia poddawana jest licytacji, w której wziąć udział może każdy. W tym roku dostępna jest rekordowa liczba tych obiektów.

Latarnie morskie przez lata służyły marynarzom i żeglarzom jako drogowskaz oznaczający bezpieczne wejście do portu i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi liniami brzegowymi. Jednak wraz z rozwojem technologii, z czasem stawały się coraz mniej istotne dla nawigacji, zaczęły popadać w zaniedbanie, a w skrajnych przypadkach w ruinę. W związku z czym, potrzebny był program, który pomoże chronić latarnie przed niszczeniem.

Latarnia morska Plymouth/Gurnet, Plymouth, Massachusetts
Latarnia morska Plymouth/Gurnet, Plymouth, Massachusettsjiawangkun123RF/PICSEL

Latarnie morskie mogą zostać przekazane bez żadnych kosztów agencjom federalnym, władzom stanowym i lokalnym, organizacjom non-profit, agencjom edukacyjnym i organizacjom rozwoju społecznego. Podstawowym warunkiem, który należy spełnić, jest to, że podmioty muszą być w stanie finansowo utrzymać zabytkową latarnię, aby następnie udostępniać ją społeczeństwu w celach edukacyjnych, rekreacyjnych, kulturalnych na rozsądnych warunkach i w rozsądnych terminach oczywiście.

Latarnia morska Lynde Point, Stary Saybrook, Connecticut
Latarnia morska Lynde Point, Stary Saybrook, ConnecticutU.S. General Services Administrationdomena publiczna

Dziesięć latarni do wzięcia

Natomiast jeżeli w pierwszym etapie, czyli przekazania bezpłatnego, nie zostanie wyłoniony nowy właściciel, latarnie zostają zaoferowane publicznej sprzedaży w drodze aukcji internetowej. Oto lista dostępnych w tym roku latarni:

  1. Latarnia morska Lynde Point, Stary Saybrook, Connecticut. 
  2. Latarnia morska Nobska, Falmouth (Woods Hole), Massachusetts. 
  3. Latarnia morska Plymouth/Gurnet, Plymouth, Massachusetts. 
  4. Warwick Neck Light, Warwick, Rhode Island. 
  5. Wyspa Little Mark i pomnik, Harpswell, Maine. 
  6. Latarnia morska Erie Harbor North Pier, Erie, Pensylwania.  

Dodatkowo GSA oferuje na sprzedaż w drodze licytacji cztery zabytkowe latarnie morskie:

  1. Latarnia morska Penfield Reef, Fairfield, Connecticut. 
  2. Stratford Shoal Light, East Setauket, Nowy Jork. 
  3. Cleveland Harbour West Pierhead Light, Cleveland, Ohio. 
  4. Keweenaw Waterway Lower Entrance Light, Chassell, Michigan.

Koszty utrzymania latarni mogą być wyższe niż jej cena

Od początku trwania programu, czyli od 200 roku, ponad 150 latarni morskich zostało przekazanych nowym właścicielom, w tym 80 latarni należy teraz do organizacji non-profit w ramach bezpłatnego przekazania, a około 70 sprzedano na aukcjach publicznych, które przyniosły zysk w wysokości ponad 10 milionów dolarów. Ceny wahały się od skromnych 10 000 do nawet 933 888 dolarów.

Jednak należy pamiętać, że nawet jeżeli uda nam się kupić latarnię w naprawdę atrakcyjnej cenie, to koszty renowacji obiektu mogą znacznie przekroczyć nasz budżet. Dalsze koszty utrzymania też nie należą do najniższych. Co więcej, większość z tych latarni nie ma doprowadzonych mediów, w związku z czym, należy się również liczyć z dodatkowymi pracami z tym związanymi. Nowi właściciele powinni brać pod uwagę konieczność oczyszczenia latarni, przywrócenia uszkodzonych bądź brakujących elementów oraz odmalowania całości obiektu.

Błysk latarni morskiej stał się zbędny wraz z rozwojem takich technologii jak GPS, radarów i innych podobnych narzędzi nawigacji. Jest to przestarzała technologia, jednak zabytkowe budynki są dziedzictwem, które musi zostać zachowane. Jeżeli jesteście gotowi na prawdziwą przygodę i dysponujecie odpowiednimi środkami, to możecie zostać strażnikami latarni jeszcze tego lata!

Irackie łódki „maszuf”. Pod prąd i bez silnikaAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas