Korzystanie ze smartfonów w samochodzie
Jak korzysta się ze smartfonów w samochodzie? Oczywiście mówimy o dozwolonym przez prawo ich wykorzystaniu. Firma Lizard Media przeprowadziła stosowny test na przykładzie 4 modeli smartfonów. Oto odpowiedź.
Przepisy ruchu drogowego dopuszczają korzystanie z telefonu przez kierowców w trakcie jazdy pod warunkiem, że znajduje się on na specjalnym stojaku. Mówi o tym Art. 45 ust 2 pkt 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym "Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku". Eksperci ruchu drogowego wskazują jednak, że nawet stojak, system głośnomówiący i odpowiednie ustawienia telefonu w trybie "samochód" dekoncentrują kierowców i stanowią realne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Bielska Spółka IT posiadająca specjalistyczne laboratorium urządzeń mobilnych przeprowadziła próby obsługi podstawowych funkcji różnych smartfonów podczas symulowanej jazdy samochodem. Próby zostały przeprowadzone w warunkach laboratoryjnych z zachowaniem dbałości o powtarzalność i zgodnie z odpowiednią metodyką. Wynika z nich, że czasy potrzebne na obsługę takich funkcji telefonu jak pisanie i wysyłanie smsów, dzwonienie oraz ustawianie nawigacji różnią się znacznie w zależności od marki, modelu telefonu oraz systemu operacyjnego.
Smartfon smartfonowi za kierownicą nierówny
Na czym polegało badanie? W teście wzięły udział osoby, które na co dzień korzystają z badanych telefonów, po to, aby korzystać z ich biegłości obsługi telefonu. W teście wykonano następujące czynności:
1. Sms - napisanie smsa do ostatniej osoby na liście kontaktów - "Kochanie spóźnię się pół godziny"
2. Włączanie nawigacji - wejście w nawigację i wybranie adresu bez funkcji głosowych - ul. Piłsudskiego 48, Bielsko-Biała
3. Dzwonienie - wybranie osoby z listy kontaktów - Jak Kowalski - i nawiązanie połączenia.
Badane telefony to nie najnowsze modele. Chodziło o sprawdzenie telefonów, które są popularne i często używane przez kierowców w całej Polsce. W badaniu użyto: Samsung Galaxy S3 (android), Nokia Lumia 630 (Windows Phone), Sony Xperia Z (android) oraz iPhone 4 (iOS). W porównaniu nie brano pod uwagę funkcjonalności telefonów, relacji wartości ceny do jakości, czy ich wytrzymałości - chodziło o ergonomię nawigacji i czasy reakcji, które przekładały się na czas w którym kierowca pozostaje zdekoncentrowany za kierownicą.
Samsung Galaxy S3 okazał się zdecydowanym liderem kategorii "SMS". Średnia prób to 30 sekund do napisania i wysłania krótkiej wiadomości tekstowej. Aż 50 proc. więcej czasu na tę samą czynność potrzebujemy na Sony Xperia Z oraz iPhonie 4. Nokia Lumia w środku stawki z 36 sekundami i drugim wynikiem w teście.
Sony Xperia Z natomiast jest najlepsza do dzwonienia. To tylko 12 sekund w porównaniu z 20 Samsunga, 19 iPhona i 17 Nokii Lumii.
Największe dysproporcje są jednak zauważalne przy włączaniu i ustawianiu nawigacji GPS. Sony i Samsung są na pierwszym miejscu ze świetnym wynikiem 51 sekund w czasie, których nie tylko włączamy i wybieramy cel podróży, ale także włączamy odbiornik GPS w telefonie. Prawie dwa razy więcej czasu potrzebujemy na to samo w iPhonie - 1 min i 30 sekund. Nokia Lumia to oficjalnie najtrudniejsza nawigacja za kierownicą, która wyłącza kierowcę z koncentracji na drodze na całe 2 minuty i 18 sekund. Przy stałej prędkości 90 km/h to prawie 3 i pół kilometra! Przy prędkości 50 km/h w warunkach miejskich przejedziemy prawie 2 km zanim na ekranie ukaże się mapka ze wskazówkami.