Szympansy i goryle po raz pierwszy w historii idą ze sobą na wojnę

Do tej pory gatunki te nie słynęły z wzajemnej wrogości i na wielu terenach koegzystowały w pokoju, dlatego też badacze byli bardzo zdziwieni i zasmuceni, kiedy okazało się, że zdecydowały się na wojnę.

Dwa niezależne starcia zostały zaobserwowane w Parku Narodowym Loango położonym w Gabonie w 2019 roku, w obu przypadkach szympansy znacznie przewyższały liczebnością goryle i w obu skończyło się śmiercią młodego goryla. W nowym badaniu dokumentującym te walki naukowcy rzucają nieco światła na to, co może być przyczyną wzajemnej agresji - walka o terytorium, pożywienie czy może coś zupełnie innego? - Nasze obserwacje dostarczają pierwszych dowodów na to, że obecność szympansów może mieć śmiertelny wpływ na goryle. Chcemy lepiej zbadać czynniki, które doprowadziły do tych zaskakująco agresywnych interakcji - tłumaczy Tobias Deschner z Instytutu Maxa Plancka.

Pierwsze starcie miało miejsce w lutym 2019 roku, dotyczyło 18 szympansów i 5 goryli i trwało 52 minuty - szympansy zaatakowały goryle podczas powrotu z wycieczki na sąsiednie terytoria. Drugie odbyło się w grudniu, a wzięło w nich udział 27 szympansów (w tym część zaangażowanych w pierwszy atak) i 7 goryli i trwało 79 minut - ponownie szympansom udało się oddzielić goryle niemowlę od matki i je zabić (pozostałym gorylom udało się uciec). Jaka jest przyczyna tych ataków, skoro wcześniej nie miały miejsca? Zdaniem naukowców obserwowanie tych dwóch gatunków jest mocno utrudnione, ponieważ musimy dać im dużo wolnej przestrzeni i wolności, a do tego populacja goryli jest niewielka i zamieszkuje obszar trudny do badania. W związku z tym mogliśmy po prostu nie widzieć wcześniej podobnych „zamieszek” i być może są one częstsze niż się wydaje.

Tyle że dwa zanotowane przypadki miały miejsce w takim momencie roku, w którym owoce są trudniej dostępne, a na dodatek trzeba je dzielić również ze słoniami, co może sugerować, że chodzi jednak o podział zasobów. Naukowcy postanowili więc, że muszą lepiej przyjrzeć się sprawie i dowiedzieć o wzajemnym nastawieniu goryli i szympansów, a także innych gatunków człowiekowatych, bo od tego zależy przetrwanie części z nich: -  Dopiero zaczynamy poznawać efekty konkurencji na interakcje między tymi gatunkami małp. Nasze badanie pokazuje, że jest wiele do odkrycia w temacie naszych najbliższych żyjących krewnych i Park Narodowy Loango jest najbardziej zróżnicowanym i unikatowym miejsce, gdzie można to zrobić - dodają.

Źródło: GeekWeek.pl/sciencealert