Airlander 10 - największy na świecie statek powietrzny

Airlander 10, największy na świecie statek powietrzny w końcu ma za sobą swój dziewiczy lot. Po miesiącach przygotowań, statek powietrzny spędził 20 minut w powietrzu.

W środę, 17 sierpnia, wieczorem Airlander 10, zbudowany przez Hybrid Air Vehicles (HAV), wzbił się pierwszy raz w powietrze nad lotniskiem Cardington, w Wielkiej Brytanii. Była to druga próba, pierwsza, przerwana z powodów technicznych miała miejsce trzy dni wcześniej.

Mając niektóre cechy samolotu - w tym start z rozbiegu - i dlatego nazywany hybrydowym pojazd miał wznieść się w powietrze z położonego ok. 70 kilometrów na północ od Londynu lotniska Cardington. Stephen McGlennan, szef będącej producentem sterowca firmy Hybrid Air Vehicles oświadczył wóczas, iż start wstrzymano ze względu na "drobną kwestię techniczną", z którą nie będzie można sobie poradzić przed zapadnięciem zmroku. Wówczas nie podał jednak konkretnego terminu wznowienia próby. Ta ostatecznie miała miejsce 17 sierpnia. Tym razem statek powietrzny wzniósł się bez problemów.

Reklama

92-metrowej długości kadłub sterowca tworzą trzy połączone ze sobą na płask zbiorniki w kształcie cygar o łącznej objętości 38 tys. metrów sześciennych, wypełnione niepalnym helem. Według konstruktorów pojazd będzie mógł utrzymać się w powietrzu do dwóch tygodni, latając z prędkością do 150 kilometrów na godzinę. Jego ładowność to 48 pasażerów lub 10 ton ładunku przy masie własnej 20 ton. Zużycie paliwa na kilometr lotu ma być pięciokrotnie mniejsze niż w przypadku samolotów o podobnej zdolności przewozowej.

Airlander 10 był początkowo projektowany na zamówienie sił zbrojnych USA, które zamierzały używać go do zadań wywiadowczych w Afganistanie. Choć amerykański program wojskowego wykorzystania sterowców anulowano w 2013 roku, budowa posuwała się dalej dzięki funduszom od brytyjskich agend rządowych i indywidualnych darczyńców.

W czasie pierwszej wojny światowej i po niej w ówczesnej wojskowej bazie lotniczej Cardington budowano pierwsze brytyjskie sterowce.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy