Dawny projekt powraca. Czy dzięki niemu Sycylia pobudzi swoją gospodarkę do życia?

Do tej pory na Sycylię można było dostać się poprzez prom lub samolot. Już niedługo przejedziemy także samochodem! Otóż włoski rząd zezwolił na budowę mostu łączącego wyspę z Półwyspem Apenińskim.

Włochy podejmują kolejną próbę budowy wielkiego mostu. Czy tym razem się uda?
Włochy podejmują kolejną próbę budowy wielkiego mostu. Czy tym razem się uda?123RF/PICSEL

Planowany most, który przebiegałby nad Cieśniną Mesyńską, miałby ponad 3,2 km długości. Co ciekawe wyróżniałby się na tle innych konstrukcji, posiadając najdłuższe przęsło centralne na świecie. Dlaczego akurat teraz zdecydowano się na taki ruch?

Sycylia od wielu lat boryka się z problemami ekonomicznymi i społecznymi. Wyspa odznacza się dużym odsetkiem wyludnienia. Ponadto region ten jest jednym z najbiedniejszych obszarów Włoch. Bezrobocie wynosi tu niecałe 18 proc. Z kolei najważniejszym sektorem tamtejszej gospodarki są usługi, w tym turystyka. Jeszcze nie tak dawno temu eksperci wieszczyli, że Sycylia pogrąży cały kraj w recesji.

Mając na uwadze powyższe informacje, włoski rząd chce pobudzić sycylijską gospodarkę, umożliwiając swobodny dostęp na wyspę. Według udostępnionych informacji koszt budowy nowego mostu wyniósłby aż dziewięć miliardów euro. Część poniesionych kosztów byłaby jednak systematycznie "odzyskiwana", ponieważ planuje się, że przejazdy będą płatne. Obecnie nie wiadomo, ile trzeba będzie zapłacić za tę przyjemność.

Jak napisał na Twitterze wicepremier Włoch i minister infrastruktury Matteo Salvini: "Historyczny dzień: po tylu latach defetyzmu i nieufności rząd ożywia projekt mostu nad cieśniną, który połączy Sycylię z Kalabrią, resztą Włoch i Europą". Dodaje także: "Infrastruktura, która ma ambicję stać się najnowocześniejszą i najbardziej zrównoważoną na świecie i która przyniesie miejsca pracy, rozwój i przyszłość".

Plan budowy mostu łączącego Sycylię z resztą Włoch nie jest nowy. Pierwsze zakusy odnotowywano już w czasach rzymskich, wówczas planowano stworzenie coś na kształt mostu pontonowego. Jeśli chodzi o najnowszą historię, koncepcja powróciła w latach 90., jednakże w 2006 pomysł upadł. Nadzieja powróciła jeszcze 2009 roku, jednakże znów się nie udało. Niektórzy zastanawiają się, czy i tym razem projekt po kilku latach nie upadnie.

Głównymi powodami, które powstrzymują rządzących z ruszeniem budowy, jest oczywiście wielki koszt, a także problem często pojawiających się trzęsień ziemi w tym regionie świata. Trzeba mieć także na uwadze, że w Cieśninie występują silne pływy.

Sycylia i Cieśnina Mesyńska - szczególny zakątek Włoch

Szerokość Cieśniny Mesyńskiej w najwęższym miejscu wynosi zaledwie 3,1 km, z kolei maksymalna głębokość to aż 250 m. Co ciekawe, w tym przewężeniu występują silne wiry wodne, które ukształtowały legendę o Skylli i Charybdzie. Ponadto, przy odpowiednich warunkach, turyści mogą zaobserwować tu zjawisko fatamorgany.

Sycylia jest największą wyspą na Morzu Śródziemnym i jednocześnie jest specjalnym regionem autonomicznym Włoch (od 1946 r.). Wyspa posiada własny rząd regionalny i parlament. Warto dodać, że można tutaj zobaczyć najwyższy aktywny wulkan w Europie, czyli Etnę (3323 m n.p.m.). Naukowcy twierdzą, że wyspa była zamieszkiwana już 10 tys. lat temu.

Ukraina: Za linią frontu firmy dostosowują się do wojnyDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas