Odkryto tajemnicze miejsce narodzin słynnej asteroidy Ryugu

Naukowcy dzięki zebranym wcześniej próbkom z asteroidy Ryugu, odkryli skąd pochodzi ten niezwykły kosmiczny obiekt. Okazuje się, że jego historia jest całkiem niezwykła.

Zespół naukowy kierowany przez badaczy z Uniwersytetu Hokkaido przebadał próbki zebrane z powierzchni asteroidy Ryugu. Naukowcy skupili się na analizie minerałów, wykorzystując skaningowy mikroskop elektronowy i spektrometrię mas jonów wtórnych. Szczególnie ważnym elementem były poziomy izotopu tlenu-16.

Jak piszą naukowcy w swoim artykule: "Skład izotopowy tlenu pierwszorzędnych minerałów może potencjalnie stanowić istotne ograniczenie ich pochodzenia". Dzięki badaniom odkryto, że Ryugu pochodzi z zewnętrznych krańców naszego Układu Słonecznego, gdzie zazwyczaj tworzą się komety.

Co ciekawe komety powstają dalej od Słońca, aniżeli asteroidy. Komety zachowują znaczną ilość lodu w swoim składzie ze względu na niższe temperatury, które odnotowuje się w odległych regionach Układu Słonecznego.

Próbki pyłu Ryugu odznaczają się obecnością minerałów węglanowych oraz aminokwasów, co sugeruje, że kosmiczny obiekt powstał w niskiej temperaturze w warunkach wodnych, czyli takich, gdzie lód łatwo nie odparowuje. Jak zaznaczają naukowcy, mogą być to regiony wokół Urana i Neptuna.

Trzeba również podkreślić, że w tych samych próbkach badacze zarejestrowali minerały takie jak oliwin, czy perowskit, które powstają w wyższych temperaturach (powyżej 1000 stopni Celsjusza). Na podstawie zebranych danych powstała hipoteza, że część materii z wewnętrznego Układu Słonecznego przemieszczała się w coraz dalsze zakamarki tego systemu, ostatecznie zderzając się z Ryugu.

Odnalezione w asteroidzie izotopy miedzi i cynku odpowiadają izotopom udokumentowanym w meteorycie węglowym Ivuna, który został wcześniej odkryty w Tanzanii. Ponadto skład próbki z Ryugu jest również podobny do składu komety 81p/Wild 2. Badana asteroida ma prawdopodobnie miliardy lat i jest skarbnicą wiedzy dotyczącej najwcześniejszego okresu istnienia naszego Układu Słonecznego. Już wcześniej naukowcy dowiedli, że Ryugu posiada w sobie cząstki pochodzące z eksplozji innych gwiazd, które miały miejsce jeszcze przed uformowaniem się Słońca. Wyniki badań ukazały się w prestiżowym czasopiśmie naukowym Science Advances.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | planetoida Ryugu | asteorida