Shell Eco-marathon: 3 tysiące kilometrów na litrze paliwa!

​Trzydzieści lat technologicznych innowacji, wybitnych osiągnięć i niepowtarzalnych doświadczeń to istotny kamień milowy Shell Eco-marathon Europe, jednego z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie. 230 zespołów studenckich z 30 krajów Europy (i nie tylko) zakwalifikowało się do tegorocznego konkursu w Rotterdamie. W dniach 21 - 24 maja po raz kolejny przesuwać oni będą granice energooszczędnej jazdy.

Rekordzista maratonu potrafi na litrze paliwa przejechać ponad 3 tysiące kilometrów!
Rekordzista maratonu potrafi na litrze paliwa przejechać ponad 3 tysiące kilometrów!materiały prasowe

W ramach konkursu, młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich samodzielnie zaprojektowane i zbudowane. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh.

Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn     z sześciu uczelni z całego kraju:

1.   ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej

2.   Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej

3.   Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej

4.   Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej

5.   KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej

6.   Simr Team z Politechniki Warszawskiej

7.   SKAP z Politechniki Warszawskiej

8.   SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej

9.   Smart Power z Politechniki Śląskiej

10. Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej

11. WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej

W maratonie jadą najróżniejsze konstrukcje. Każdy liczy, że to jego pojazd okaże się najoszczędniejszy
W maratonie jadą najróżniejsze konstrukcje. Każdy liczy, że to jego pojazd okaże się najoszczędniejszymateriały prasowe

Edycja specjalna

Z biegiem lat pojazdy i technologie nieustannie ewoluowały. Coraz więcej zespołów z całej Europy podejmowało wyzwanie ustanowienia rekordowych wyników efektywności energetycznej w różnych kategoriach paliwowych, bijąc jednocześnie rekordy swoich uczelni i krajów. W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km.

Minęło 30 lat, a zespoły konkursowe nadal biją rekordy i osiągają nowe, znacznie większe odległości. W 2014 roku, zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3,314.9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Postęp ten pokazuje prawdziwy skok technologiczny, który udało się osiągnąć uczestnikom Shell Eco-marathonu.

Samochody przyszłości

Jedna z polskich załóg podczas maratonu z 2014 roku
Jedna z polskich załóg podczas maratonu z 2014 rokumateriały prasowe

W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu - CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.

"Sezon 2015 zapowiada się bardzo obiecująco dla edycji europejskiej. Świętując 30-lecie konkursu z całą rodziną Shell Eco-marathon, chcemy powrócić do najważniejszych momentów z ostatnich trzech dekad i podkreślić ich wagę, a co ważniejsze, spojrzeć na nowe technologie, które pozwolą nam zmierzyć się z globalnymi wyzwaniami w zakresie  energii i mobilności. Nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć, co studenci przygotowali w tym roku i jakich zaskakujących osiągnięć dokonają" - zaciera ręce Norman Koch, Dyrektor ds. Technicznych Shell Eco-marathon.

Agata Hinc, Rzecznik prasowy Shell Polska podkreśla: "Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-martahon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii. Cieszy, że zespoły rok do roku dążą do poprawienia swoich wyników i że wytrwale pracują nad nowymi rozwiązaniami. W nauce wytrwałość i dążenie do realizacji celu jest rzeczą niezwykle istotną. Co więcej, każdego roku w konkursie Shell Eco-martahon bierze udział coraz więcej zespołów z Polski, w tym roku mamy ich aż 11. Oznacza to, że formuła konkursu jest atrakcyjna dla młodych inżynierów i że stała się ona bodźcem do doskonalenia nie tylko technologii, ale również umiejętności jej uczestników, które w przyszłości z pewnością wykorzystają w pracy zawodowej."

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas