Które komunikatory najlepiej chronią naszą prywatność?

Organizacja Amnesty International przygotowała ranking jedenastu firm, które dostarczają popularne komunikatory i najbardziej dbają o naszą prywatność. Oceniono rodzaj szyfrowania, który zapewnia ochronę prywatności użytkowników oraz wolność słowa. Która aplikacja jest numerem jeden, a które pozostają w tyle?

Czy Facebook Messenger odpowiednio dba o zachowanie poufnych informacji
Czy Facebook Messenger odpowiednio dba o zachowanie poufnych informacji123RF/PICSEL

Komunikatory i aplikacje mobilne wciąż zyskują na popularność i nierzadko są wygodniejsza formą kontaktu niż SMS. Darmowo i z łatwością przesyłamy nie tylko wiadomości, ale i zdjęcia, wideo czy gify. Pytanie tylko na ile przesyłane przez nas treści są bezpieczne? Amnesty International stworzyło Ranking aplikacji pod względem prywatności, który ocenia firmy technologiczne w skali od 1 do 100, biorąc pod uwagę, czy firmy:

  • dostrzegają zagrożenia internetowe dla prywatności użytkowników oraz wolności słowa,
  • stosują domyślnie szyfrowanie na całej drodze przesyłu danych (ang. end-to-end encryption),
  • informują użytkowników o zagrożeniach dla ich praw oraz poziomie stosowanego szyfrowania,
  • ujawniają szczegóły udostępniania przez nie danych użytkowników na wniosek władz państwowych,
  • publikują szczegóły techniczne dotyczące wykorzystywanych przez nie systemów szyfrowania.

Szyfrowanie na całej drodze przesyłu danych stanowi minimalne wymaganie, które firmy technologiczne muszą spełnić, aby zapewnić użytkownikom poufność informacji przesyłanych za pomocą komunikatorów. Taki sposób szyfrowania danych sprawia, że nikt poza nadawcą i odbiorcą nie ma możliwości ich podglądania. Firmy, które uzyskały w rankingu najniższe wyniki, nie stosują odpowiedniego poziomu szyfrowania w swoich komunikatorach.

Snapchat niestety także nie wypadł dobrze w rankingu. Z aplikacji codziennie korzysta ponad 100 mln użytkowników i choć firma prowadzi zdecydowaną politykę prywatności, w praktyce nie zapewnia użytkownikom pełnej ochrony. Na przykład nie wykorzystuje ona szyfrowania na całej drodze przesyłu danych i nie informuje w przejrzysty sposób użytkowników o zagrożeniach dla ich praw ani stosowanym szyfrowaniu.

iPhone 7 Plus
iPhone 7 PlusINTERIA.PL

Facebook i Apple wypadły najlepiej

Najlepszy wynik uzyskał Facebook, zdobywając łącznie 73 na 100 pkt. Amnesty International podaje, że z aplikacji Facebook Messenger i WhatsApp korzysta łącznie 2 mld użytkowników na świecie. Spośród jedenastu firm wziętych pod lupę przez organizację, Facebook podejmuje najwięcej działań w zakresie stosowania szyfrowania w odpowiedzi na zagrożenia dla praw człowieka oraz w najbardziej przejrzysty sposób informuje o swoich pracach. Jednakże "tajnych konwersacji", które są od początku do końca szyfrowane, tryb domyślny w Facebook Messengerze wykorzystuje słabszą formę szyfrowania, co oznacza, że firma Facebook posiada dostęp do wszystkich danych użytkowników. WhatsApp stosuje szyfrowanie na całej drodze przesyłu danych, jasno informując użytkowników o rodzaju szyfrowania wykorzystywanym w aplikacji.

Natomiast Firma Apple uzyskała 67 na 100 pkt, stosując szyfrowanie na całej drodze przesyłu danych w usługach iMessage i Facetime. Firma musi jednak dołożyć większych starań, aby podnieść świadomość użytkowników co do faktu, że wiadomości iMessage są bezpieczniejsze od wiadomości SMS.

W całym rankingu jedynie trzy firmy - Apple, Line i Viber - uzyskały maksymalną ilość punktów za domyślne stosowanie w ich aplikacjach szyfrowania na całej drodze przesyłu danych.

WhatsApp - przypomnijmy, że właścicielem tej aplikacji jest firma Facebook
WhatsApp - przypomnijmy, że właścicielem tej aplikacji jest firma Facebook123RF/PICSEL

Zagrożenie prywatności

Żaden komunikator nie zapewni nam 100 procent bezpieczeństwa, jednak mamy szansę sami wybrać odpowiednią aplikację. Według rankingu Amnesty International, wysyłanie treści i multimediów będzie najbezpieczniejsze za pomocą WhatsAppa, iMessage oraz Telegrama. W gorszej sytuacji wydają się być użytkownicy Tecenta, Blackberry oraz Snapchata. Możemy mieć jednak nadzieję, że w obliczu rosnącej cyberprzestępczości twórcy aplikacji poprawią bezpieczeństwo ich użytkowania.

- Jeśli sądzisz, że komunikatory chronią prywatność użytkowników, zdziwisz się. W rzeczywistości naszym połączeniom nieustannie zagrażają cyberprzestępcy oraz władze państwowe, które nas szpiegują. Najbardziej zagrożeni są młodzi ludzie, którzy za pomocą aplikacji takich jak Snapchat dzielą się z innymi użytkownikami ogromnymi ilościami danych osobowych i zdjęć - wyjaśnia Aleksandra Zielińska, koordynatorka kampanii Amnesty International.

Monika Kuchta

Mobileclick.pl.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas