Airbus Group i Siemens opracują hybrydowe elektryczne systemy napędowe

Airbus Group i Siemens podpisały porozumienie o współpracy w dziedzinie hybrydowego napędu elektrycznego. W ten sposób dyrektorzy generalni obu firm, Tom Enders i Joe Kaeser, rozpoczęli ważny wspólny projekt zmierzający do elektryfikacji lotnictwa, którego celem jest zademonstrowanie wykonalności różnych hybrydowych elektrycznych systemów napędowych do roku 2020.

Airbus wierzy, że silniki hybrydowe są przyszłością lotnictwa
Airbus wierzy, że silniki hybrydowe są przyszłością lotnictwa materiały prasowe

Obie firmy wniosą w projekt istotny wkład; powołały zespół liczący około 200 pracowników, którego zadaniem będzie umocnienie Europy na pozycji lidera w dziedzinie innowacji oraz budowy samolotów z napędem elektrycznym.

Hybrydowe elektryczne systemy napędowe mogą znacznie ograniczyć zużycie paliwa oraz hałas wytwarzany przez samoloty. Europejskie cele emisyjne zakładają ograniczenie emisji CO2 o 75 proc. do 2050 roku w porównaniu z rokiem 2000. Tych ambitnych celów nie da się osiągnąć z wykorzystaniem konwencjonalnych technologii.

Airbus Group i Siemens planują wspólnie opracować prototypy różnych systemów napędowych o mocy od kilkuset kilowatów do dziesięciu i więcej megawatów, nadających się do krótkich, lokalnych lotów samolotami liczącymi mniej niż 100 miejsc, do zastosowania w helikopterach lub dronach, a także do klasycznych podróży krótkiego i średniego zasięgu.

Obie firmy wraz z austriacką spółką Diamond Aircraft zaprezentowały już hybrydowy samolot w 2011 roku. Od tego czasu Siemens pracuje nad elektrycznym silnikiem do samolotu, który zapewnia pięciokrotne większą moc przy zachowaniu tej samej wagi. Airbus Group gromadzi wiedzę operacyjną o samolotach z napędem elektrycznym od 2014 roku, testując E-Fan, dwuosobowy samolot elektryczny przeznaczony do szkolenia pilotów. Firma zawdzięcza ten sukces współpracy z wieloma partnerami przemysłowymi oraz nieustającemu wsparciu francuskiego rządu.

Airbus Group zamierza przyspieszyć prace nad komponentami i technologiami systemowymi poprzez zwiększenie możliwości planowanego centrum E-Aircraft System House w zakładach Ottobrunn/Taufkirchen.

Siemens planuje w przyszłości rozwinąć działalność związaną z hybrydowymi elektrycznymi systemami napędowymi. Partnerzy zgodzili się podjąć wyłączną współpracę w wybranych obszarach rozwojowych. Równolegle obie firmy będą nadal pracować z bieżącymi partnerami nad małymi samolotami, liczącymi mniej niż 20 miejsc.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas