Będziemy nim latać podczas igrzysk w Los Angeles. Midnight w powietrzu!
Po latach intensywnych testów i rozwoju technologii, firma Archer ujawniła nagranie z pierwszego lotu swojego flagowego elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) o nazwie Midnight. Brzmi znajomo? Słusznie, bo to właśnie te "latające taksówki" mają obsługiwać uczestników i kibiców podczas igrzysk olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku.

Archer ogłasza przełom w rozwoju swojego zaawansowanego technologicznie elektrycznego samolotu Midnight, który po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie w listopadzie 2022 roku. Odbył on właśnie swój pierwszy lot z pilotem na pokładzie i choć wystartował z wykorzystaniem pasa startowego, a nie pionowo (w drugiej połowie 2023 roku mogliśmy jednak zobaczyć udany pionowy start bez załogi), wydarzenie to jest kluczowym krok w procesie certyfikacji i komercjalizacji tej technologii.
Midnight lata z pilotem
Za sterami maszyny usiadł główny pilot testowy Jeff Greenwood, który przeprowadził ją przez konwencjonalną procedurę startu i lądowania na pasie startowym, w międzyczasie osiągając prędkość ponad 200 km/h i wznosząc się na wysokość około 460 metrów. Jak powiedział Greenwood, który przed dołączeniem do Archer pracował dla Bell Textron i służył przez 13 lat w Korpusie Piechoty Morskiej USA:
Lot Midnight był dokładnie taki jak w symulatorze, każda reakcja maszyny była zgodna z naszymi założeniami treningowymi. To dowód na precyzję i jakość pracy naszego zespołu.
Byle do igrzysk w Los Angeles
Według Adama Goldsteina, współzałożyciela i dyrektora generalnego Archer, możliwość wykonywania zarówno pionowych, jak i konwencjonalnych startów (jego konstrukcja opiera się na 12 wirnikach, sześciu stałych z tyłu oraz sześciu wychylnych z przodu), to jeden z kluczowych atutów Midnight, który pozwoli na integrację maszyny z różnymi infrastrukturami miejskimi i regionalnymi.
Kolejny krok? Midnight ma ambicje osiągać prędkości do 241 km/h i zasięg rzędu 160 km na jednym ładowaniu. Są to parametry, które mają uczynić z niego realną alternatywę dla transportu naziemnego w miastach. Nowa faza testów z pilotem na pokładzie to nie tylko przełom technologiczny, ale również element przygotowań do komercyjnego debiutu samolotu.
Archer planuje rozpocząć operacje komercyjne w Stanach Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a jednym z pierwszych dużych wydarzeń, w których maszyna może odegrać ważną rolę, są Letnie Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Los Angeles w 2028 roku. Firma została oficjalnym partnerem wydarzenia jako dostawca usług powietrznych taksówek.