Boeing chce stworzyć pierwsze autonomiczne samoloty

Firmy z całego świata osiągają coraz większe postępy w dziedzinie autonomicznych samochodów, które będą mogły samodzielnie poruszać się po jezdni, omijać przeszkody, osiągnąć wyznaczony cel a nawet bezbłędnie zaparkować. Teraz przychodzi czas na autonomiczne samoloty . Amerykański koncern lotniczy Boeing chce opracować i przetestować pierwszy "samolatający" samolot.

Boeing 747 wykorzystywany podczas gaszenia pożarów. Autonomiczny samolot sprawdziłby się w takiej sytuacji bardzo dobrze
Boeing 747 wykorzystywany podczas gaszenia pożarów. Autonomiczny samolot sprawdziłby się w takiej sytuacji bardzo dobrzeAFP

Wbrew pozorom prace nad samojeżdżącymi samochodami są o wiele bardziej czasochłonne niż w przypadku autonomicznych samolotów. Pojazdy lądowe muszą być naszpikowane różnymi urządzeniami, które pozwolą np. w porę zidentyfikować przeszkodzę na ulicy i użyć hamulca lub wykonać manewr omijający. Jadąc z dużą prędkością po mieście naprawdę łatwo o wypadek, zwłaszcza, gdy mamy do czynienia z ludźmi, których zachowania nieraz są trudne do przewidzenia. Ponadto, samochody autonomiczne nie mogą poruszać się po dziurawej jezdni.

Komputery pokładowe posiadają sztuczną inteligencję, którą trzeba najpierw nauczyć prawidłowej jazdy, dlatego zanim samojeżdżące samochody będą gotowe do użytku, trzeba przejechać nimi wiele kilometrów i sprawdzić, jak algorytmy będą reagować w różnych sytuacjach - szczególnie w tych, w których życie ludzkie może być poważnie zagrożone.

V-22 - samolot pionowego startu i lądowania. Doskonały materiał do wersji z autonomicznym systemem AFP

Z kolei prace nad autonomicznymi samolotami są już w pewien sposób ułatwione, ponieważ można skorzystać z popularnych w dzisiejszych czasach bezzałogowców i odpowiednio rozwinąć zawarte w nich algorytmy. Również i w tym przypadku sprawa nie jest łatwa - komputery pokładowe będą musiały "wiedzieć" jak zareagować w przypadku wystąpienia awarii wysoko nad powierzchnią Ziemi. Autonomiczne samoloty będą musiały wystartować, wznieść się, osiągnąć wymaganą prędkość i wysokość, a następnie skierować się w kierunku lotniska docelowego przestrzegając przepisów ruchu lotniczego. Dla sztucznej inteligencji największym wyzwaniem będzie wykonanie gładkiego lądowania.

Wiceprezes koncernu Boeing Mike Sinnett ujawnił, że w okresie letnim technologia zostanie przetestowana w symulatorze lotu, zaś w 2018 roku odbędzie się pierwszy lot testowy. Samolot pasażerski wyposażony w sztuczną inteligencję, z Mike'em Sinnettem na pokładzie, będzie musiał podejmować decyzje niczym doświadczony pilot.

Boeing 747 - ostatnim etapem autonomicznych samolotów byłyby maszyny dla pasażerówAFP

Trudno jednak powiedzieć, kiedy pierwsze autonomiczne samoloty faktycznie będą przewozić pasażerów. Najpierw trzeba zadbać, aby technologia była bezpieczna i koniecznie trzeba zminimalizować ryzyko ewentualnej katastrofy lub awarii w powietrzu. Kolejna sprawa to kwestia zmiany przepisów. Na koniec Boeing będzie musiał przekonać klientów, że "samolatające" samoloty również mogą być bezpieczne.

Tylkonauka.pl
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas