NASA dostrzegła na Marsie ogromną taflę lodu tuż pod powierzchnią krateru

Na powierzchni Marsa w rejonie Arcadia Planitia odkryto nietypowy krater uderzeniowy, który mógł powstać w wyniku oddziaływania lodu na powierzchnię planety.

Hipotezę naukowców potwierdziły obserwacje satelity NASA, Mars Reconnaissance Orbiter, który dostrzegł grubą na 30 m taflę lodu tuż pod powierzchnią krateru o obszarze przekraczającym łącznie terytorium Teksasu i Kalifornii. Jej oddziaływanie na powierzchnię planety spowodowało utworzenie krateru o budowie tarasowatej. Naukowcy spekulują, że powodem takiej budowy są różnego rodzaju warstwy gruntu tworzące skorupę Marsa, jak na przykład skały bądź lód. Gdy fala uderzeniowa rozchodzi się w miększej warstwie gruntu, może przesunąć ona materiał o wiele dalej, co skutkuje utworzeniem uskoków między warstwami o różnych gęstościach.

W tym samym rejonie odkryto też inne kratery o budowie tarasowatej, co intryguje uczonych. „Kratery mogły powstać w różnym czasie, ale przez ich budowę podejrzewamy nietypową właściwość skorupy na tym terenie” - twierdzi Shane Byrne, profesor pracujący w Lunar and Planetary Laboratory na Uniwersytecie w Arizonie.

O ile obecność lodu nie dziwi naukowców, twierdzą oni że wiek i rozmiary krateru rzucają nowe światło na klimatyczną przeszłość Czerwonej Planety.

Źródło informacji