Australia wkracza do wyścigu konstrukcji ponaddźwiękowych
Hypersonix Launch Systems z Brisbane w Autralii otrzymał 2,95 miliarda dolarów, aby opracować samolot wielokrotnego użytku i poruszający się prędkością 12 razy większą od prędkości dźwięku.
W całej inwestycji nie chodzi jednak o transport pasażerski, a możliwość wynoszenia satelitów na orbitę, emitując przy tym wyłącznie parę wodną jako spaliny. Choć branża jest mocno konkurencyjna, Hypersonix ma nadzieję być liderem wśród ponad 100 innych firm z całego świata.
Dzięki pobieraniu tlenu z atmosfery waga samolotu DART może być zmniejszona nawet o 60% w stosunku do rakiet, które całe paliwo muszą mieć zgromadzone w zbiorniku.
Silnik o nazwie Spartan zaprojektowany został do spalania paliwa wodorowego. Podczas pracy osiąga temperaturę 1000 st. C, a jako spaliny emitowana jest para wodna zamiast dwutlenku węgla. Ze względu na brak ruchomych elementów silnik ma być bezawaryjny. Jeśli uda się pozyskiwać wodór z odnawialnych źródeł energii, samolot będzie wyjątkowo przyjazny dla środowiska.
David Waterhouse, dyrektor zarządzający Hypersonix podkreśla też, że silnik będzie można podczas lotu włączać i wyłączać, co pozwoli na opuszczenie atmosfery przy minimalnym zużyciu paliwa skacząc jak kamyk po wodzie.