Boeing prezentuje hybrydowy system 2 w 1. VTOL dla każdego drona
Należąca do Boeinga spółka Insitu opracowała koncepcję hybrydowego drona, łączącego w sobie najważniejsze zalety jednostek typu VTOL, czyli ze zdolnością pionowego startu i lądowania oraz stałopłatów charakteryzujących się zdecydowanie większym zasięgiem.
Bezzałogowe statki powietrzne typu VTOL to wszechstronne konstrukcje, ale waga i opór aerodynamiczny dodatkowego wyposażenia znacznie skracają ich zasięg, więc pod tym względem nie są w stanie rywalizować ze stałopłatami. Te ostatnie potrzebują z kolei zdecydowanie więcej miejsca do startu i lądowania, co ogranicza ich potencjalne zastosowania - rozwiązaniem tego problemu ma być system FLARES, który łączy w sobie zalety obu rozwiązań.
FLARES, czyli Flying Launch and Recovery System, to w rzeczywistości nic innego jak dron typu VTOL ze specjalnym zaczepem, którego zadaniem jest pionowe wyniesienie stałopłata, uwolnienie go w powietrzu, a następnie odzyskanie i lądowanie. Ten 4-ramienny multikopter (każde ramię z dwoma śmigłami umieszczonymi jedno na drugim) został zaprojektowany głównie z myślą o startach z powierzchni statków, ale nietrudno sobie go wyobrazić również w innych scenariuszach.